לעבדך באמת - הרב עמיטל
לעבדך באמת - הרב עמיטלישיבת הר עציון

לקראת יום הזכרון הראשון לרב יהודה עמיטל ז"ל, הוציאה ישיבת ההסדר 'הר עציון' ספר לזכרו - 'לעבדך באמת'. בראיון לערוץ 7 סיפר חתנו של הרב עמיטל, הרב שלמה ברין, על הספר, "בספר כתבו למעלה מ-60 אישים על אישיותו של הרב, דרכו התורנית, החינוכית והציבורית. חלקם הם הספדים שהפכו אח"כ למאמרים וחלקם מאמרים שנכתבו במיוחד לספר הזה. הספר מאיר את דמותו של הרב כדמות רבת פנים בהשפעה בצמתים רבים".

אחד המאמרים הוא של בת של חייל שנפל במלחמת יום הכיפורים והיא היתה תינוקת. במאמרה היא מתארת את היחס של הרב עמיטל כלפיה, ומה הוא עשה עבורה ועבור משפחתה - כראש ישיבה ששלח את חייליו לקרב מבית המדרש. זה סוג של התייחסות לפן מסויים של הרב עמיטל. יש כאן מאמרים שעוסקים בתפיסת ההסדר של הרב עמיטל שהיה ראש ישיבת ההסדר הראשונה וראה את ישיבת ההסדר לכתחילה - החובה של בחורי הישיבה לשרת בצבא ללא יוצא מן הכלל".

בספר כתבו מגוון רחב של כותבים: הרב אליעזר מלמד, הרב יובל שרלו, הרב יוסף צבי רימון, הרב יהודה גלעד, ד"ר צבי צמרת ועוד כותבים רבים דתיים, חילוניים, גברים ונשים ואפילו נשיא המדינה שמעון פרס כתב מאמר עליו.

האם זה מעיד על אישיותו של הרב עמיטל?

"אני חושב שזה מראה את אישיותו המגוונת של הרב עמיטל ומראה את רוחב הדעת והאישיות שלו", ציין הרב ברין, "זה מראה את הנגיעה העמוקה והרושם העמוק שהוא הותיר באנשים. אנחנו מדברים על אלפי אנשים ובוגרים שהרב מאוד נגע לליבם - מהשכונה שלו בגבעת מרדכי, תלמידים, רמי"ם ועוד. במקביל לספר יצאה המהדורה השניה של הספר 'באמונתו' על הרב עמיטל, ואמר לי מישהו שקרא את שני הספרים - שהם שתי דרכים שונות להכיר את הרב עמיטל".

איך הרב עמיטל הצליח לכלול בתוכו את המגוון הרחב הזה כמגוון הכותבים?

"בחייו לא תיארנו עד כמה, אך לאחר מותו אנחנו לפעמים עומדים נדהמים על העוצמות וההיקפים שאנחנו רואים אצל אנשים כה רבים, כמה הוא נגע בהם ויש אומרים שיותר מנגיעה - אפילו בניה. אנחנו לפעמים נשארים בחידה - מה היה הסוד של הרב עמיטל שהצליח ליגוע בכל כך הרבה תחומים - פסיקה, למדנות, ערכים, פוליטיקה, מנהיגות ציבורית, ישיבות הסדר, בעל תפילה - הגיוון הכל כך גדול של הנושאים, משאיר אותנו עם סימני שאלה על הדמות הזו שהיתה דמות שידעה להכיל, להאיר ולהשפיע על ציבור גדול ורחב. אשרינו שזכינו שהרב עמיטל היה ממורי דרכינו".

ביום חמישי הבא תתקיים עצרת זכרון בה רבנים יועברו שיעורים על תורתו, שינתנו על ידי ראשי הישיבה. בנוסף יהיו שיעורים בנושאים בהם עסק בדרכו הרעיונית והציבורית וגם לימוד משניות כמסורת ישראל. ביום ראשון שאחרי זה תתקיים אזכרה בישיבת פתח תקוה.