מפגן האוהלים בת"א
מפגן האוהלים בת"איוני קמפינסקי

בחודשים האחרונים, הארץ רועשת וגועשת. פשוט מדהים. העיתונות מלאה בכתבות על המצב החברתי והמחאה סביב נושא שוק החלב ושוק הנדל"ן הולכת ומתפשטת. אני לא זוכר מצב כזה בשנים האחרונות, אפילו בשנים בין 2003 ל- 2005. עכשיו הארץ מלאה באוהלים... ואין ספק שישנה הצדקה מלאה למחאה. יוקר המחייה בישראל בלתי נסבל לחלוטין.

הבעיה היא שהשיח הציבורי והתקשורתי מסתובב סביב פתרונות לא נכונים, בעקבות האידאולוגיה השמאלנית/סוציאליסטית ששולטת בתקשורת המקומית. 

העיתון "גלובס", שמוביל את המאמק בעיקר משיקולי רייטינג, מצטיין ברדידות ובהצגה מגמתית של העובדות. הנה לכם קישור שממחיש עד כמה אותו עיתון שהעלה את יוקר המחיה לראש סדר היום הציבורי פועל למעשה כנגד מציאת פיתרון לבעיה:

שימו לב שלמעט בחור אחד, דניאל קופיצינסקי, כל המגיבים בעד יותר רגולציה והתערבות ממשלתית, כאילו שזו לא היתה הבעיה מלכתחילה.

כפי שטענתי בפוסט קודם מחודש פברואר האחרון, השיח הפוליטי בארץ לפחות יוצא מנקודת פתיחה  חיובית, משום שהוא מתמקד בצורך להוריד את מחירי הנדל"ן, כאשר בארה"ב ובאנגליה, הם מנסים בכל הכח למנוע את ירידת מחירי הנדל"ן, שזה טירוף מוחלט.

אבל כאמור הבא נתמקד בפתרונות לבעיה שלנו. קודם כל צריך להבין ולהפנים ששוק הדיור, כמו כל שוק אחר, מתנהל לפי היצע וביקוש. ככל שההיצע גדול לעומת הביקוש, כך המחיר יורד, וכן להיפך. ובשוק הדיור, כמו בכל שוק אחר, עודף רגולציה, חוקים ותקנות מפריע לתפקוד תקין של השוק וגורם לעליית מחירים.

 אני מפנה אתכם לשני פוסטים חשובים מאוד של שניים מהבלוגרים הטובים בארץ, מוטי היינריךויואב לרמן. ראוי לציין שיואב הינו דוקטוראנט לגיאוגרפיה עם התמחות אורבאנית. כפי שאתם יכולים לראות בעצמכם, ולהבדיל מהסיסמאות הריקות של דוברים בעלי השקפה סוציאליסטית, יש פה הסבר מפורט, צעד אחר צעד, למנגנון שגורם לעליית מחירים. בואו נסכם  אותו בכמה מילים:

-         הקפאת הבנייה החלקית ביהודה ושומרון ובירושלים. בלי שום קשר לעמדה פוליטית, יש כאן הקטנה דרסטית של ההיצע, וזה משפיע על כל הארץ. הפשרת הבנייה ביו"ש תקטין את הלחץ על האזורים אחרים ותוריד מחירים.

-         חוקים ותקנות שמאיטות ומונעות בנייה. כפי שכל יזם יודע וחווה על בשרו, לוקח כאן שנים לקבל את כל ההיתרים הדרושים על מנת לבנות. על כן יש לצמצם את הליכי התכנון למינימום האפשרי. תנו לקבלנים לבנות את מה שהם רוצים לבנות. אם הם יבנו שטויות, הצרכנים לא ירצו לקנות והם יפשטו רגל, ולכן חזקה על הקבלנים שרובם הגדול יצליחו לספק את הסחורה לפי הביקוש שלנו, הצרכנים, קוני ושוכרי הדירות. בשוק דיור חופשי, תהיה היצע מתאמיה לכל דורש. דירות בכל הגדלים והמינים, לפי הטעם של כולם, והרחק מאימת הרגולטור הממשלתי ותקנותיו האין סופיות.

-         כפי שציינתי בפוסט הקודם שלי בנושא, יש לקדם בצורה רצינית את התוכנית של נתניהו בעניין קרקעות המדינה, כלומר מהלך הפרטת קרקעות. התוכנית הזו תקועה מזה כמעט שנתיים בשל קואלייצת צדקנים של השמאל, הדתיים והפקידים. ניתן לאמץ את החוק השוייצרי שמגביל את בעלות הזרים על הקרקע, אבל מעבר לזה, צריך לתת לאנשים לסחור באופן חופשי בקרקעות ובדירות.

-         יש לפשט ולאחד את המיסוי ולהקטין אותו. דו"ח של מכון ירושלים לחקר שווקים שיצא השבוע ממחיש את העובדה שעול המיסים, גם בתחום הזה, גדול מנשוא, כמעט פי שניים מהממוצע במדינות ה-OECD. הקטנת ההוצאות הממשלתיות תאפשר לקצץ במיסים, גם פה, מה שיוזיל את המחירים.

מי שמעוניים להכנס לפרטי הפרטים מוזמן לקרוא את הבלוגים של מוטי היינריך ויואב לרמן. מי שאין לו זמן צריך רק להבין את המסר העיקרי: הורדת ההתערבות הממשלתית בשוק הדיור תוריד את רמת המחירים, ובהקדם. לעשות את זה, זה חברתי, ציוני ויהודי, ויפה שעה אחת קודם.