
ארגון World ORT בישראל יפעיל בשנת הלימודים הקרובה, זו השנה השנייה ברציפות, פרויקט ייחודי בשישה בתי ספר בישראל - "הערכה בכפות ידיך" (הכ"י).
פרויקט זה מאפשר למורים לתכנן פעילויות אשר בהן התלמידים מתבקשים לחשוב, לתכנן, לפתור בעיות, לבצע חשיבה ביקורתית, לעבוד בצוות ולבצע רפלקציה על התהליכים שלהם- כל אלה הוגדרו על ידי מדינות רבות בעולם ובכללם ישראל כמיומנויות המאה ה- 21.
התלמידים יוצרים במהלך עובדתם תיק פורטפוליו דינמי שבו המורה יכול לצפות, להדריך ולהעריך את הפעילות של התלמידים במהלך הדרך כהערכה מעצבת ובסופה כהערכה מסכמת. הפרויקט מלווה על ידי צוות מאנגליה מאוניברסיטת לונדון.
העלות המוערכת של הפרויקט היא יותר מחצי מיליון שקלים. פרויקט פיילוט זה מתוכנן להימשך ארבע שנים. הוא נפתח בשנת הלימודים הנוכחית ונמשך לכל אורך השנה. הפרויקט פועל בבתי הספר הבאים:הר וגיא (חטיבת ביניים וחטיבה עליונה), עמק החולה (חטיבת ביניים וחטיבה עליונה), חטיבת ביניים רוגוזין ב' בקרית אתא, חטיבה עליונה רבין בנשר, שער הנגב (חטיבת ביניים וחטיבה עליונה).
כל בית ספר קיבל 14 מחשבי כף יד ובכל פעם משתמשת במכשיר קבוצה אחרת. בסך הכול חולקו בכל בתי הספר המשתייכים לפרויקט 84 מכשירי כף יד. העבודה בכיתות מתבצעת בקבוצות בשל חשיבות הקניית מיומנויות של עבודה בצוות.
התהליך מתוכנן על ידי המורה בתוכנה ייעודית (e-scape) שתורגמה במהלך הפרויקט לעברית וכל שלב המבוצע על ידי התלמידים, נשמר באתר אינטרנט מאובטח. ניתן להקליד, לסרטט ולכתוב על מסך המגע, להקליט מידע קולי ולצלם תמונות וסרטי וידאו. התוכנה מאפשרת לתלמידים לחזור אחורה בכל שלב ולבצע רפלקציה על התהליך אותו ביצעו.
המורה יכול לעקוב אחר תהליך העבודה של התלמידים ולסייע להם בכל נקודת זמן. בסיום התהליך מתקבל תיק תיעוד דיגיטאלי על כל תלמיד המשתתף בפרויקט. השיטה פותחה באוניברסיטת לונדון על ידי פרופ' ריצ'רד קימבל ופרופ' קיי סטייבלס והיא פועלת בבריטניה משנת 2,000 ביותר מ-1,000 בתי ספר.
אבי גנון, ממלא מקום מנכ"ל נציגות World ORT בישראל, מציין כי "אנו ב- World ORT מאמינים שהשקעה בחינוך מחזקת את החברה בישראל ולכן אנו פועלים ליצירת מהפיכה חינוכית, שתשנה את תפיסת החינוך בשנים הבאות".
ד"ר אסנת דגן המנהלת החינוכית של World ORT, שאף יזמה את הבאת הפרויקט לארץ, מסבירה כי "החשיבות של הפרויקט הוא באפשרויות הגלומות בו לפיתוח תהליכי חשיבה ועבודת צוות כחלק ממיומנויות המאה ה- 21 כמו גם אפשרויות ההערכה של תהליכים אלה".
