מועצה אזורית שומרון מועצת שומרון, פארק תעשיות
מועצה אזורית שומרון מועצת שומרון, פארק תעשיותהלל מאיר

בימים האחרונים מושמעת בשיח הציבורי הטענה כי ההתנחלויות מהוות מקור לבזבוז כספי המדינה, וכי יש לראות בתקציבים המופנים אליהן את הגורם האשם במצוקתם החברתית של אזרחי ישראל.

טענה זו מבוססת על ממצאי דו"ח של ארגון השמאל שלום עכשיו, הקובע כי מתוך תקציב 2011 ניתן לזהות שני מיליארד שקלים המופנים להתנחלויות.

אולם, בחינה ביקורתית של הדו"ח מגלה כי למעשה מדובר במניפולציה גסה, אשר נועדה להכפיש מאות אלפי ישראלים תושבי האזור, ובכך לשרת את השאיפות הפוליטיות של הארגון.

מחלקת המחקר של מועצת יש"ע ערכה בדיקה ביקורתית של הדו"ח, אשר תוצאותיה מתפרסמות כאן:

הסעיף

נתוני שלום עכשיו

כמה מגיע למתנחלים

הסבר

תיאום הפעולות בשטחים

238,435,000 ₪

0

תקציב זה מיועד לסיוע לערביי יו"ש ולתאום מול הרשות הפלסטינית.

מרחב התפר – גדר ההפרדה ואחזקתה

790,000,000 ₪

0

הגדר ומרחב התפר נועדו להגנה על מרכז הארץ והערים הגדולות. הגדר בד"כ פוגעת בתוכניות מתאר של הישובים ובעתודות הבניה שלהם. עלויות כפולות נוצרו בגין עתירות של ארגוני שמאל לבג"צ והצורך בהעתקות הגדר על פי דרישת ערביי האזור.

מימון תוכנית ההתנתקות

240,900,000 ₪

0

אין זה מן ההיגיון להפיל את עלויות ההתנתקות על תושבי יהודה ושומרון! זה כמו להאשים את היהודים בכך שיש אנטישמיות.

תוספת לפיתוח אגן העיר העתיקה בירושלים

25,000,000 ₪

0

מדובר בירושלים שסופחה למדינת ישראל ונמצאת בקונצנזוס הישראלי. גם על פי כל תוכניות השמאל מדובר בשטח ישראלי.

אבטחת מתנחלים בשכונות מזרח ירושלים

76,000,000 ₪

0

שוב מדובר בירושלים. אבטחה זו נובעת בין היתר בשל התססת ערביי מזרח ירושלים ע"י פעילי שמאל אנרכיסטים.

פיתוח 200 יח"ד במעלה אדומים

58,000,000 ₪

0

אלו מכרזים של משרד השיכון – בזמן השיווק הכסף חוזר לקופת המדינה בתוספת רווח. זו לא הוצאה אלא הכנסה!

פיתוח 500 יח"ד בהר חומה

114,000,000 ₪

0

שוב מדובר בירושלים. ושוב – מדובר במכרזים של משרד השיכון הכסף חוזר לקופת המדינה בתוספת רווח בזמן השיווק. זו לא הוצאה אלא הכנסה.

מיגון אוטובוסים

10,000,000 ₪

0

האוטובוסים הנוסעים ביו"ש ממוגנים על פי דרישת המדינה על מנת להציל חיים ולחסוך בעלויות אבטחה ופיצויים. האם לדעת שלום עכשיו לא ראוי להשקיע משאבי מדינה בהצלת חיים?

כביש 20 בירושלים - חיבור לכביש מס' 45

180,000,000 ₪

0

זה כביש מחבר את השכונות הצפוניות של ירושלים (פסגת זאב, בית חנינה, שועפת ועוד) לכביש 45 – כביש גישה מתוכנן לירושלים. לשימוש תושבי ירושלים והשכונות הצפוניות , גם הערביות. לא קשור להתנחלויות.

שדרוג כביש 1 בין מישור אדומים לשומרוני הטוב ובין פסגת זאב למחלף הזיתים

255,000,000 ₪

0

שדרוג הכביש נועד לשפר את התחבורה למלונות ים המלח ולאתרי התיירות שם, וכחלק מהתחייבות ישראל לירדן במסגרת הסכמי השלום עמה.

שיפוי יצואנים על הפסד מס בשוק האירופי

11,165,000 ₪



בעקבות פעולות עידוד החרם של ארגוני השמאל מדינת ישראל נאלצת לפצות את היצואנים שחלק ניכר מהם כלל אינם תושבי יהודה ושומרון.

הכותרת לסעיף זה אינה 'עלות ההתנחלויות', אלא 'עלות החרם השמאלני'.

מלבד זאת, התפרסמו נתונים מעוותים ביחס לנקודות הבאות:

אזורי עדיפות: ביש"ע אין הטבות של אזורי עדיפות לאומית מלבד עידוד תעשייה. אזורי תעשייה אלו מסייעים באופן משמעותי לערביי יו"ש, כפי שפרסמנו בעבר.

הסעות תלמידים: מדובר בדרישה של המדינה בכדי לחסוך בתקציבי הביטחון. הקצאות אלו אינן שונות מהמקובל באזורי העימות בגבול הצפון ובעוטף עזה.

פיתוח תשתיות: מזה יותר מעשור מדינת ישראל אינה משקיעה תקציבי פיתוח ביהודה ושומרון. רבים מהכספים המושקעים באזור נועדו לשרת את הצרכים האלמנטאריים של התושבים, כבכל מקום אחר בארץ.

"הסעיפים הנסתרים": רשימת הסעיפים בהם מוסוות כביכול עוד העברות עתק של כספים להתנחלויות אינה אלא הונאה גלויה. רוב רובם של כספים אלו אינו מגיע לתושבי יו"ש אלא לכלל אזרחי המדינה.

מניתוח זה עולה כי בארגון שלום עכשיו מבקשים להפריז בעלויות ההתנחלויות בכל מחיר. ארגון זה משתמש בתחשיביו בהגדרה רחבה ביותר של המושג התנחלויות, העוברת הרבה מעבר לקונסנזוס. מכיוון שבשיח הציבורי מקובלת הגדרה שונה לחלוטין של 'התנחלות', נוצר מצג שווא לפיו יישובי יו"ש נהנים מתקציבי עתק שלא כדין. בעוד שלמעשה, חלק ניכר מהסכום מושקע בירושלים רבתי, אשר מעמדה מצוי בליבו של הקונסנזוס הלאומי.

עוד עולה כי מרבית הכספים המושקעים ביהודה ושומרון נועדו לספק את צרכי החיים הנורמאליים של תושבי האזור, הזכאים לכך ככל אזרח אחר. תושבי יו"ש נמצאים בראש רשימת התורמים למדינה בביטחון, ביזמות, במדע ובתחומים רבים אחרים. הצגת זכויותיהם האזרחיות כפריבילגיה או כהשתלטות על תקציבים הנה מניפולציה גסה, המזכירה כתיבה עיתונאית מתקופות חשוכות.