מסתננים מאפריקה. ארכיון
מסתננים מאפריקה. ארכיוןפלאש 90

ועדת הפנים של הכנסת דנה היום (רביעי) בהצעת לתיקון חוק למניעת הסתננות לקריאה שניה ושלישית. בפתח הישיבה שאל יו"ר הועדה, ח"כ אמנון כהן, האם החוק למניעת הסתננות משנות ה- 50 הינו ה-"אכסניה" הנאותה להרתעת מהגרי עבודה?

היועץ המשפטי של הועדה, עו"ד תומר רוזנר, פירט את הבעיה וציין כי מטרת הצעת החוק ליצור מנגנון הרתעה לנכנסים לישראל שלא כחוק, "ברור כי אין נגדם טענה כי הם מהווים סכנה ביטחונית. חוק ההסתננות, שמוצע כאכסניה להצעת החוק החדשה, נועד במקורו לטיפול במסתננים שהסתננותם הייתה למטרת פגיעה באזרחים ובכוחות הביטחון".

בעת הדיון העלה ח"כ אמנון כהן את השאלה כיצד ניתן לקבוע מיהו פליט אם מסתננים רבים משמידים את תעודותיהם בכוונה? רס"ן אלון הראל, היועץ המשפטי לפיקוד דרום, ענה כי למשרד הפנים יש מנגנון מוסדר לקביעת סטאטוס פליט.

ח"כ מיכאל בן-ארי, הציע שהצעת החוק תתוקן כך שחובת ההוכחה לסטאטוס פליט תיפול על המסתנן, לדבריו, "הסיכון של כניסת מסתננים מסודן היא הבסיס הכי גדול של אל קאעידה במזרח התיכון".

ביקורת חריפה על החוק הושמעה מצד ארגונים שונים ל"זכויות אדם", עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח, ביקש כי החוק יגדיר במדויק מיהו פליט ויחריג אותו מהחוק, עו"ד יונתן ברמן ממוקד סיוע לעובדים זרים הדגים עד כמה קבוצה של סעיפים בחוק המקורי אינם מתאימים להצעת החוק החדשה, עו"ד ענת בן דור, מהתכנית לזכויות פליטים באוניברסיטת ת"א, הראתה כי בהצעת החוק אין כל זכות שימוע לפני מתן צו הגירוש.

בן ארי ענה לנציגי "זכויות האדם" כי הם אינם מגינים על הפליטים אלא פוגעים באזרחים, "אתם פוגעים בזכויות האדם של אזרחי ישראל תוך סיכון ממשי לאזרחי ישראל , אסור לשכוח שהם באו ממדינות עוינות". אחד מנציגי זכויות האדם אמר לח"כ בן ארי "גם באנגליה ואירופה יש מסתננים", בן ארי ענה לו , "נכון, במשך השנים נכנסו מסתננים לאירופה ולכן כיום יש שם בסיסים של אל קאעידה, אני לא אתן שהיו בסיסים כאלה גם בישראל".

בסיכום הדיון, ביקש ח"כ אמנון כהן ממשרדי הממשלה לבחון אפשרות לשימוע לפני מתן צו הגירוש. כמו כן ביקש לבדוק את האפשרות לשלב את ההצעה של ח"כ בן ארי להעברת נטל הוכחת סטאטוס פליט על הפליט עצמו. ח"כ כהן ביקש מנציג משרד הבריאות לבחון את האפשרות לעיבוי תקציב הבריאות בערים אליהם מגיעים מסתנני עבודה שקיבלו אישור להישאר בארץ.