האם צוואה טכנולוגית תקפה משפטית?

עו"ד ד"ר חיים כ"ץ, מומחה בתחום צוואות וירושות, פנה היום (ראשון) ליו"ר וועדת החוקה של הכנסת, ח"כ דוד רותם, בבקשה לפעול לקידום הרפורמה בחוק הירושה, "על שולחן הכנסת מונחות קרוב ל-50 הצעות לתיקונים בוערים לחוק הירושה" אמר כ"ץ.

במכתבו ציין ד"ר כ"ץ, "כמי שעוסק במשך יותר מ-25 שנה בנושאי משפחה, צוואות וירושות בתחומים הללו אני סבור שיש להתאים את חוק הירושה להתפתחויות הטכנולוגיות של ימינו. אחת הסוגיות המרכזיות שנדרשת בה רפורמה הינה סוגיית ההפריה החוץ –גופית. ההתפתחות הטכנולוגית של הפריה חוץ גופית ובכלל זה הקפאת תאי זרע וביצית לפרקי זמן ארוכים, עדין לא קיבלה ביטוי בדיני הירושה בישראל, למרות השימוש ההולך וגובר בטכנולוגיה זו בעולם המערבי, כיום חוק הירושה קובע טווח של 300 ימים בלבד לאחר מות המוריש".

בראיון לערוץ 7 ציין ד"ר כ"ץ כי לאחרונה אנחנו עומדים בפני תופעה מרתקת, אנחנו רואים התעוררות של הצרכן הישראלי, גם כאן בצוואות אנחנו לא רואים את המחוקקים ונבחרי הציבור מקדמים את הרפורמה בחוק הירושה, צריך לזכור שכל אזרח הוא צרכן של חוקים, העם רוצה צדק חקיקתי, מה אמורים לעשות אזרחי ישראל בכדי לקדם את הרפורמה הנדרשת לחוק הירושה?" שואל כץ.

"אנחנו חיים בעולם מודרני" אומר כץ, "ולצערי הרב עד היום צוואה שנעשית בוידיאו או בפייסבור או בטוויטר, בי המשפט לא מקבל את הצוואה". 

נציין כי ד"ר חיים כ"ץ ושמואל כ"ץ הוציאו ספר הדרכה "צוואות וירושות" ספר העוסק בכל נושא הצוואות, לדוגמא: כיצד עורכים צוואה ? האם ניתן לרשת חובות ? מה חובה לרשום בצוואה ? האם חובה בכלל לרשום צוואה? מה הדין על מי שלא רשם צוואה או מי שרשמו צוואות אחדות? מהו עיזבון? מה דינם של ידועים בציבור לצורכי ירושה? מה אם יורש לא רוצה בירושה? בפני רושמים צוואה והיכן מפקידים אותה? מה עושים אם עולה טענה כי הצוואה מזויפת? ועוד.