כנרת
כנרתצילום: פלאש 90

ימי הפרידה מהחופש הגדול הם הימים הללו, וביומן ערוץ 7 שוחחנו עם איש החינוך, הרב יונה גודמן, על ההתמודדות עם תופעת 'חוף דוגית' המוכרת יותר ויותר בקרב ציבור הציונות הדתית.

התופעה, כפי שמספר הרב גודמן וכפי שהיא ידועה לרבים אינה מסתכמת בחוף דוגית שבכנרת אלא גם לחופי אילת, לחוף לבנון ולמקומות נוספים שבהם צעירי וצעירות הציונות הדתית "במצבי צבירה שונים, לבושים יותר או פחות, שותים פעם ערק ופעם וודקא ומעשנים לעיתים חומרים אסורים", כדבריו של הרב גודמן, מתקבצים אל החופים לימים של התפרקות והתנערות מהכללים המוכרים.

הרב גודמן הדגיש כי ברבים מאוד מהמקרים מדובר בילדים מבית טוב ששיחה קצרה עימם מגלה מאיזה בית הגיעו ומאיזה ישוב, בסיס שלכאורה אמור היה להבטיח שלמקומות כאלה הם לא יגיעו. הרב גודמן עומד בראש פרויקט שהגה ויזם ובו בנות מכללת 'אורות ישראל' הלומדות חינוך בלתי פורמאלי מתגייסות להגיע לחופים הללו ומקיימות שיח פתוח ובונה עם בני הנוער.

עוד הדגיש בדבריו את קיומם של לא מעט פרויקטים שונים שנועדו לסייע ולתמוך בבני הנוער בשעתם הזו, והסטודנטיות, בנות הפרויקט שלו, חוברות אליהם ומגישות את הידע והיכולת המקצועית שרכשו בלימודיהן. הסטודנטיות שחלקן מתמחות בקשר עם נוער בסיכון, או כפי שהרב גודמן מקפיד לקרוא להם 'נוער בסיכוי', יוצרות כאמור קשר פתוח עם בני הנוער, מציעות חלופות לפעילות שבהם הם עסוקים, מסייעות במחשבה משותפת לדרכי השמירה על עצמם, מציבות כללים ובעזרת הכוונה נכונה מהוות עזר לגופים הפועלים בחופים.

הרב גודמן הקפיד להדגיש בדבריו שמבחינתו אין מציאות כזו של 'ילד אבוד' בעיקר כשמדובר בילדי ישראל, כלשונו. בהקשר זה הוא הזכיר את הערך היהודי של התשובה והאמון שניתן לשוב בתשובה כבסיס לשינוי היחס לבני הנוער, "כשמדברים איתם רואים שבאמת מדובר בילדים טובים ירושלים. אחד במצוקה כי הודיעו לו שהוא עף מהישיבה, אחד במצוקה כי המבוגרים באזור שלו החרימו אותו מסיבה כלשהי", הוא אמר וקבע כי הנוער מוצא ב'דוגית' פתרון למצוקותיו, גם אם לא פתרון נכון, ומשום כך יש לאתר עבורו את הפתרון הנכון, "יש בהם כוחות גדולים והם יהיו בעתיד מנהיגי העם הזה, גם אם קצת מוזר לראות אותם כך היום", אמר הרב גודמן והוסיף כי "תפקידנו לעזור לו, להוכיח שיש יום חדש מחר, שיש סיבה להתקשר הביתה".

באשר ליום שאחרי השיבה למוסדות החינוך, הישיבות והאולפנות, אמר הרב גודמן כי אמנם אסור להכליל, אך כיום המערכות מודעות לקשיים ולמציאות בה נתון הנוער, לפיתויים שבתרבות הפנאי העכשווית ותרבות הרדודה ומערכות אלו אכן עושות כמיטב יכולתן לסייע.

ולמי שרואה בעין עגומה את בני הנוער הללו, אומר הרב גודמן כי אל לנו לשכוח שמדובר בנוער נפלא, נוער מתנדב ואידיאליסט, "אלפי בני נוער התנדבו בקיץ האחרון בכל מקום, עם חולים ועם קשישים, ללא תמורה. הילדים שלנו הם המובילים בצדק חברתי. יש לנו נוער נפלא, ואותו נער שהתנדב בכל הקיץ בשבוע האחרון יכול להגיע לדוגית ולהיפגע".

עוד הוסיף הרב גודמן וסיפר כי פרויקט החונכות של בנות המכללה אינו מסתיים בימי החופשה, אלא בקשר הנשמר מול בני הנוער גם במהלך השנה כאשר הן מקיימות קשר של מעין מתווכת בין נערה להוריה. "זה לא רק מתן עזרה ראשונה, אלא מעבר לכך".

ולהורים ולמורים אומר הרב גודמן, "תפקידנו הוא לחשוב איך עוזרים להם להתמודד. לדחות את הכול זה לא עוזר, ולאמר להם לצרוך את הדברים בזהירות לא כולם יודעים". לשם כך סבור הרב גודמן יש לעשות "תשובה משפחתית", לחזור בתשובה באופן משפחתי, לאפיקים של עבודה משותפת.