ערבים סמוך לבית אל
ערבים סמוך לבית אלפלאש 90

צה"ל החל לאמן את רכזי הביטחון וכיתות הכוננות בהתנחלויות להתמודדות עם צעדות של פלסטינים בחודש הבא, עם ההכרה הצפויה במדינה פלסטינית בעצרת הכללית של האו"ם. כך מדווח הבוקר "הארץ".

על פי הדיווח, במסגרת ההכנות, נקבע לכל אחד מהישובים "קו אדום" שחצייתו על ידי המפגינים תביא לירי ברגליהם, בדומה לחציית הגבולות הצפוניים של ישראל.



במסגרת ההכנות, משקיע צה"ל מאמץ רב בהכנת המתנחלים לאירועים, מחשש לעימותים בין יהודים לפלסטינים. אתמול ערך הצבא יום התלמדות לרכזי ביטחון שוטף (רבש"צים) במתקן אימונים סמוך לשילה.



עוד נאמר בדיווח כי אלוף פיקוד המרכז, אבי מזרחי, יוציא בימים הקרובים איגרת לתושבים, המפרטת את ההכנות הנעשות לאירועי ספטמבר. מאחורי הקלעים ישנם לחצים מצד המתנחלים, הדורשים שהאיגרת תכלול הנחיות מדויקות לתושבים כיצד יש לנהוג במצבי סכנת חיים, כגון חסימת צירים וחדירה ליישוב. בצבא, ובעיקר בפרקליטות הצבאית, חוששים בשלב הזה להיכנס להנחיות כאלה, המהוות למעשה הוראות פתיחה באש מקלות לאזרחים.

על פי הדיווח, לכל התנחלות נקבעו שני קווי הגנה, המגדירים את הוראות הפתיחה באש של צה"ל. פלסטיני שינסה לחצות את הקו הראשון ייתקל בגז מדמיע. הקו השני הוגדר כ"קו אדום", שמי שיחצה אותו מסתכן בירי לרגליים, בדומה לניסיונות חדירה של גבול הצפון. כל מפה כזו אושרה על ידי מפקד החטיבה המרחבית, וכוח צה"ל שיהיה במקום יהיה מוכן להגן על הקווים.



מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל מקיים שיח מתמשך ומקצועי עם גורמים בהנהגת ההתיישבות וגורמי הביטחון השוטף ביישובים, תוך השקעת משאבים רבים בהכשרת הכוחות, בהיבטי ההגנה, ומוכנותם לתרחישים אפשריים. בתקופה האחרונה פיקוד המרכז השלים אימונים למרבית כיתות הכוננות, אימונים אלו נמשכים. מעבר לכך, מטבע הדברים, לא נוכל לפרט על ההיערכות המבצעית".

ח"כ אחמד טיבי הגיב לידיעה והביע חשש לשלומם של הצועדים הפלסטינים, "צה"ל נתן אישור למתנחלים לירות בערבים", אמר.