בדיקת דם תאבחן מחלות
בדיקת דם תאבחן מחלותצילום: פלאש 90

וירוס מהונדס גנטית המוזרק למחזור הדם יכול לאתר תאים סרטניים באופן סלקטיבי בכל הגוף. הווירוס תוקף רק גידולים, ועוזב את הרקמות הבריאות לנפשן, כך נמצא במחקר קטן שבוצע על 23 חולים. החוקרים טוענים כי הממצאים החדשים עשויים, יום אחד, ממש לשנות את כל הטיפולים במחלה. ומומחים מתחום הסרטן טוענים כי השימוש בווירוסים מראה "הבטחה עתידית גדולה".

השימוש בווירוס להתקפת התאים הסרטניים אינו קונספט חדש, אבל עד כה היה צורך להזריק את הווירוס ישירות לתוך הגידול במטרה לעקוף את הפגיעה במערכת החיסונית.

המדענים התאימו את החיסון החדשני עם הווירוס JX-594 כך שהוא הוזרק במינונים שונים לגופם של 23 אנשים, בעלי סרטן שכבר התפשט לאברים שונים בגופם. מתוך שמונת המטופלים שקיבלו את המינונים הגבוהים ביותר, שבעה הראו סימנים לכך שהווירוס משכפל עצמו בתאים הסרטניים הנמצאים בגידולים, אך לא בכל שאר הרקמות הבריאות.

פרופסור ג'ון בל, מוביל המחקר מאוניברסיטת אוטאווה, אמר, "אנחנו מאוד נרגשים מכיוון שזו הפעם הראשונה בהיסטוריה הרפואית שטיפול ויראלי הראה עקביות ובחירה היכן להתרבות, ובחר דווקא ברקמות הסרטניות, לאחר שהוכנסו דרך הוריד". הוא הדגיש כי היכולת להחדיר את כל הווירוסים לתוך הוריד, חשובה ביותר במקרה של מחלת הסרטן משום שכך ניתן ל"אתר" רקמות סרטניות בכל הגוף ולא רק לטפל ברקמה סרטנית אליה הוחדרו הווירוסים.

כל הנוגעים בדבר מעריכים כי המחקר עדיין בשלביו הראשוניים בלבד, אך הם כבר חושבים על העתיד בו ווירוסים וטיפולים ביולוגיים יוכלו לשנות את כל הגישה הקיימת לטיפול במחלת הסרטן. המדענים מדגישים כי שיפור והטבה נראו גם בקרב חולים בסוגי סרטן שנחשבים כיום לבלתי ניתנים לריפוי. עד כה שימוש בטיפול מסוג זה שימש רק למקרי אבעבועות רוח.