הרויחו הרבה השנה
הרויחו הרבה השנה
תוצאות מחאת האוהלים מסתמנות. כפי הנראה, מס החברות יעלה, כמו מס הכנסה, ולעומת זאת יש סיכוי שלפחות למראית עין יורידו קצת את המיסים העקיפים, כמו הבלו, המע"מ, ואולי מסי קנייה שונים. בקיצור, יהיה כנראה איזון מחדש בין המיסים העקיפים למסים הישירים. היות שמדינת ישראל נמצאת במקום הראשון בין מדינות ה-OECD במשקל המסים על הצריכה בתוך תמהיל המסים, אי אפשר להגיד, בכל היושר, שמדובר באסון, אם כמובן כל הסיפור יסתיים בהתאמות לא משמעותיות.

אלא שאנחנו כנראה הולכים לכיוון שלא מסתיים בתיקונים קוסמטיים בתמהיל מבנה המיסוי בארץ אלא לחזרה לכיוון יותר ריכוזי וסוציאליסטי ולהגדלה מחדש של מדינת הרווחה, למרות שאותה מדינת רווחה פושטת רגל באירופה בעצם הימים האלה. כנראה שהשנים האחרונות היו טובות מידי בארץ ליותר מידי אנשים, שאיכשהו לא מבינים ששיעור אבטלה ממוצע של כ- 10%, כמו במרבית מדינות אירופה היום וגם בארה"ב, מהווה אסון חברתי כבד לחברה כולה.

במיוחד צריך להתעכב על נושא העלייה המתוכננת של מס החברות. לכאורה, זה הוגן. שבעלי החברות ישלמו. אלו לא עשירים רעים וקפיטליסטים חזיריים שמצווה מן המובחר לשדוד אותם מרכושם?

המציאות, מה לעשות, מעט מורכבת יותר. קודם כל, צריך להתקומם באופן עקרוני כנגד הניסיון לרצות כל הזמן "לקחת מהעשירים". לא משנה מהו מצב חשבון הבנק שלו, אדם הוא אדם וזכות הקניין שלו לא ניתנת למחיקה בגלל שאנשים רוצים את כספו. מיסוי חייב להיות הוגן, ורמות מיסים מופרזות (מדברים שוב על רמות של 60% ומעלה, כמו בעבר הלא רחוק) לעולם לא מוצדקות.

על זה שהקנאה מוציאה את האדם מן העולם שמעתם?

מעבר לזה, עליית מס החברות אינה חכמה כלל ועיקר. בסופו של דבר, חברה בע"מ הינה לא אחר מאשר פיסת נייר, הפשטה משפטית שנועדה לצרכי מסחר. חברות בע"מ לא משלמות מיסים, בדיוק כמו שכיסאות לא משלמים מיסים. אלו שמשלמים את המס הם בסופו של דבר תמיד בני האדם שמסתתרים מאחורי החברה, אם זה הבעלים, העובדים והצרכנים. בדרך כלל מדובר בערבוב של כולם יחד.

אז אם נעלה את מס החברות, מה תהיינה התוצאות? האם בעלי החברות יגידו תודה רבה וייספגו את העלות הנוספת שמהווה המיסוי בלי למצמץ? וודאי שלא. אז הנה מה שיקרה במציאות.

קודם כל, פורסמו הנתונים האחרונים של האבטלה בארץ, והיא ירדה ל- 5.5%. הירידה המתמשכת באבטלה בשנים האחרונות, למרות המשבר הכלכלי בעולם, קיימת פשוט בגלל שהירידה במס החברות (ובמס ההכנסה) שהיתה פה בשנים האחרונות הורידה את העלויות של החברות, מה שאפשר להן להרחיב את התעסוקה. עם נשתמש לרגע במונחים כלכליים, ניתן להגיד שהעלות הנוספת שהממשלה מטילה על העבודה ירדה. על כן עלות העבודה ירדה, מה שאפשר לחברות העסקיות לצרוך יותר עבודה, ולכן האבטלה יורדת.

חזרה למסים גבוהים יותר, כפי שמסתמן, פירושו של דבר, ייקור עלות העבודה, ולכן, ככל הנראה, חזרה לאבטלה גבוהה יותר.

אבל זה רק חלק מהסיפור. בנוסף, החברות העסקיות פשוט יגלגלו את העלות הנוספת על העובדים שיישארו מועסקים דרך פחות שכר מצד אחד, כלומר שהשכר הממוצע ירד, ועל הצרכנים מצד שני דרך מחירי מוצרים יקרים יותר. במילים אחרות, סביר להניח שהתוצאה של המחאה החברתית נגד יוקר המחיה תהיה כנראה מוצרים יקרים יותר, יותר יוקר המחיה, אם כי צריך לציין שאם בתמורה מקטינים את המסים הישירים כמו הבלו או המע"מ, קשה לדעת איפה יהיה האפקט הגדול ביותר, ולכן האפקט נטו על המחירים קשה לחיזוי.

לעומת זאת, העלייה באבטלה כמעט וודאית, אלא אם כן בו זמנית פותחים את השוק הישראלי לתחרות אמתית, כאשר במקרה כזה ייתכן שההשפעות מהכיוון הזה תצלחנה לגבור על השפעת עליית המסים.

בכל אופן, לא מדובר על שינוי שמבשר טובות לתעסוקה בארץ.

ככלל, צריך לדעת שלכל פעולה שעושים ישנן תוצאות קצרות טווח וגם ארוכות טווח. ההבנה הזאת מפרידה בין השקפת העולם הסוציאליסטית לזו הקפיטליסטית. הסוציאליסטים חושבים שמדינת הרווחה עוזרת לעניים, והקפיטליסטים מסכימים שבטווח הקצר כך הם אכן פני הדברים, אלא שישנן גם השפעות לטווח ארוך יותר. למשל, אם מסבסדים את העוני, אז מקבלים יותר עניים משום שלאנשים יש יותר תמריצים להישאר עניים. לטווח אפילו קצת יותר ארוך, ורואים את זה כבר היום ברוב המדינות המערביות, מגדלים דור שלם של אנשים שניתן באמת לכנות אותם "פרזיטים", בשל תפיסת "המגיע לי" שלהם. הם חושבים שיש להם זכות מוקנת לקבל כסף מאנשים אחרים ומתקוממים אם הם לא מקבלים. בפועל נוצרת השחתת המידות.

באותה מידה, ככל שממסים אנשים שמייצרים הון ומקומות עבודה, וזו המהות של מס החברות ומס ההכנסה, מקבלים פחות הון ומקומות עבודה.

מי שתומך בעליית המסים על החברות ועל העובדים (מס הכנסה) חייב להגיד ביושר ובפה מלא שהוא תומך בעליית האבטלה בארץ. יש מישהו כזה?