חשש כבד. שמחון
חשש כבד. שמחוןפלאש 90

שר התמ"ת שלום שמחון שהופיע הבוקר בועידה המקצועית לפיתוח עסקי בקמעונות שאורגנה על ידי מידע נכסים בע"מ קרא להפסיק את תופעת החרמות על יצרניות ורשתות.

לדבריו, "כשם שלא היינו רוצים שהתורכים יחרימו את ישראל, כך אין מקום לחרמות על יצרנים ורשתות. המחאה החברתית הצביעה על שינוי בסדר היום. ועדת המזון וועדת טרכטנברג יושבות על המדוכה, ואין זה נכון להתחיל בחרמות הדדיות. אין זה מתפקידה של אגודת הסטודנטים להכריז על חרמות כלפי רשתות, כשם שלא אקבל אם לשכת המסחר תפסיק לממן מלגות לסטודנטים. זה בלתי סביר שנכנס למהלך שבו כל אחד יעשה דין לעצמו ויחליט להחרים פעם רשת זו ופעם רשת זו. יש לנו משק שבנוי מלמטה למעלה. אנחנו מחבקים את מחאת הסטודנטים, אך אני מבקש מהם: אל תשפכו את הדלי עם החלב. יש לטפל בריכוזיות ולקדם תחרות, אך יש לשמור על הכללים. אני קורא לסטודנטים לעצור רגע, שכן החרמות יחזרו כבוראנג. המשק חשוב יותר מכדי שנבעט בו".

שמחון הציג שורת נושאים שבוחנת ועדת המזון שהוקמה על ידי שר האוצר, יובל שטייניץ ועל ידי שמחון, ובראשה עומד מנכ"ל משרד התמת שרון קדמי.

לדברי שמחון הועדה תניח תשתית רגולטורית ותציג מסקנות ביניים בקרוב. בין הנושאים הנבחנים שורת המלצות הנוגעות לרשתות וליצרניות:

1. הפרדה מבנית בתוך שרשרת הערך: במקרים בהם יש קשרים ובעלויות צולבות בין רשתות ומפעלים (לרבות מכוני תערובת), כגון נייר חדרה (חוגלה-קימברלי) ושופרסל, להגדיר כללי התנהלות חריגים להגברת התחרותיות.

2. ניהול מדפים: לבחון קביעה שתשתית שיווק הקמעונאית תוגדר כתשתית פתוחה לכלל הספקים, כלומר לא תינתן עדיפות לספקים ספציפיים, למנוע הפעלת הסדרנים על ידי ספקים, למנוע  התערבות של ספקים בשטחי התצוגה ולקבוע נהלים לעידוד הכנסת ספקים חדשים לרשתות.

3. חיזוק ספקים קטנים: יבחנו  אמצעים שונים לחיזוק הספקים הקטנים בין היתר יבחן לקבוע כללים לקיצור את ימי אשראי הלקוחות לכלל הספקים.

4. מניעת אפליית מחירים: למנוע אפליית מחירים על ידי ספקים בין קמעונאים שונים.

5. עסקים קטנים - הגברת הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים באמצעות חבילת מדיניות כוללת, סיוע בהקמת מערכים לשיתוף פעולה בין קמעונאים קטנים ובין ספקים קטנים, בדומה לקיים במדינות אחדות באירופה.

6. נתח שוק: הגבלת צמיחה של קמעונאים שנתח השוק שלהם הגיע לאחוז מסויים. בחינת  הגבלת צמיחה לתקופה מוגדרת של רשתות בעלות נתח שוק גדול ברמה הארצית.

לסיום ציין שמחון, כי תונח תשית להעצאת כוחו של הצרכן הישראלי, לרבות באמצעות חיזוק המועצה לצרכנות באמצעות תקציבים ובניית הרשות לסחר הוגן, המתבצעת בימים אלו, שתהווה כלי נוסף בקידום התחרות.