סטיבן הרפר
סטיבן הרפרקנדה

ראש ממשלת קנדה, סטיבן הרפר, רואה בטרור האסלאמי את האיום החמור ביותר לביטחונה הלאומי של קנדה. בראיון ל-CBC לרגל ציון עשור לפיגועי ה-11 בספטמבר, אמר הרפר, בהתייחסו לשאלה מהו האיום הביטחוני המשמעותי ביותר עבור קנדה, כי "קיימים מספר איומים ברמות שונות, ואולם אם מדברים על טרור, אזי מדובר באיסלאמיזם. זה מעסיק את רשויות הביטחון באופן התכוף ביותר במונחים של איומי טרור מוחשיים".

הרפר ציין עוד, כי "כאשר אנשים חושבים על טרור אסלאמי הם מקשרים זאת לאפגניסטן, או אולי למקום מסוים במזרח התיכון, אבל האמת היא שהאיום קיים בכל העולם". בהקשר זה ציין את פיגועי הטרור שבוצעו באחרונה בניגריה וכוונו נגד משרדי האו"ם. בקנדה, אמר הרפר, קיים "טרור שצמח מבית ואנו עוקבים אחר תופעה זו". לצד זאת, הדגיש הרפר, כי איומי הטרור יכולים להגיע ממקורות שונים, כפי שהוכיחה לא מכבר מתקפת הטרור בנורבגיה.

ממשלת קנדה, אמר הרפר, תפעל בנחישות נגד איומי הטרור ובכוונתה לאשר מחדש את החקיקה שתעניק סמכויות לרשויות החוק והביטחון לפעול בכלים חריגים בעת איומי טרור מוחשיים. המדובר בתקנות זמניות שאושרו לאחר מתקפת ה-11 בספטמבר ותוקפן פג ב-2007 לאחר שהאופוזיציה מנעה את הארכתן לתקופה נוספת.

תקנות חירום אלה מאפשרות למשטרה לעצור חשודים במעורבות בטרור במעצר מנהלי ולחייב חשודים למסור מידע על פיגועי טרור מתוכננים במקרה של "פצצה מתקתקת". הרפר ציין, כי צעדים אלה, הננקטים לעיתים נדירות, חיוניים לסיכול פיגועים. יש לציין, כי בחמש השנים בהן היו התקנות תקפות לא נעשה בהן שימוש ע"י הרשויות.