
כל קופות החולים מנפיקות כיום כרטיסים מגנטיים למבוטחיהם. הכרטיסים המגנטיים משמשים למטרות מגוונות החל בזיהוי המטופל, עבור בכניסה לתיק הממוחשב וכלה בביצוע חיובים כספיים. הכרטיס מאפשר בדרך כלל להפקת מידע (למשל מעמדות מחשב במרפאה) ומהווה אמצעי זיהוי, חיוב ותקשורת גם בעת קבלת השירות אצל ספקים חיצוניים לקופה כדוגמת, בתי מרקחת פרטיים ורופאים עצמאיים.
הכרטיס המגנטי הפך לחלק בלתי נפרד מארנקם של רבים, אבל לעיתים קורה שאדם מגיע לרופא, מפשפש בארנקו ומגלה ש...הכרטיס איננו. חוזר מיוחד שהוציא יואל ליפשיץ, סמנכ"ל
לפיקוח על קופות החולים
ושירותי בריאות נוספים מבקש להבטיח שלא יימנע טיפול רפואי ממי ששכח את הכרטיס בבית.
בחוזר שלו כותב ליפשיץ כי "אין חולק כי הכרטיס המגנטי מייעל תהליכים שונים הקשורים לזיהוי המבוטח ומתן הטיפול למבוטח, והוא מהווה מכשיר ארגוני ושירותי בעל חשיבות רבה, יוצר האחדה של דפוסי הפעולה ביחידות השירות השונות של הקופה, ומזרז את מתן השירות.
על כן, יש לעודד מבוטחים להצטייד בכרטיס, ולהגיע לסניפים ולספקי השירות כשהם מצויידים בכרטיס. עם זאת, יש להבטיח כי אי הצגת הכרטיס לא תמנע את קבלת השירותים הרפואיים, דבר שעשויה להיות לו חשיבות מיוחדת, כשמדובר בשירותים בסיסיים של פנייה לרפואה ראשונית, עזרה ראשונה והנפקת תרופות. כאשר לצורך מתן השירות, קופת החולים רשאית לדרוש אמצעי זיהוי מהימן אחר".
עוד מוסיף ליפשיץ וכותב כי "גם לגבי שירותים שאינם בסיסיים, יש להימנע מהתניה העלולה לגרום לביטול תור או עיכוב בקבלת שירות שלעיתים כרוך בזמני המתנה ממושכים, ויש לאפשר קבלת השירות ע"י זיהוי בדרך חלופית ומהימנה".
בנוסף הוא מציין בפני בכירי מערכת הבריאות כי "ניתן להנחות את גורמי המנהלה והגורמים המטפלים בקופה להדריך מטופלים להגיע עם הכרטיס, להתעניין בשאלה אם יש למבוטח כרטיס (או אם הכרטיס אבד לו). יש להניח כי פעולות הטמעה כאלה ירחיבו את השימוש בכרטיס, ויקטינו למינימום את המצבים בהם הקופה תידרש לספק שירות שלא כנגד הצגת כרטיס".

