גלעד שליט. אין הסכם
גלעד שליט. אין הסכם

העסקה האמיתית המתבצעת בימים אלו לשחרורו של גלעד שליט אינו דווקא במלון בקהיר מול החמאס, שהרי כמעט את כל דרישותיו של חמאס קיבל ראש הממשלה נתניהו. העסקה האמיתית כך נראה נעשתה בזירה הפוליטית הפנימית בישראל.

זה החל כבר אתמול עם הודעת ראש הממשלה על כוונתו להקים צוות מקצועי מיוחד לאיתור הפתרונות המשפטיים להכשרת הבנייה הבלתי מוסדרת ביהודה ושומרון. רבים תהו מדוע המתין ראש הממשלה עד לימים אלו כדי לקבל את ההחלטה, מדוע חיכה נתניהו עד לשעון החול הבג"צי שמאיים על המאחזים, ורק אז, ולא באינספור ישיבות משפטיות קודמות, הודיע על ההחלטה, ונראה שהיום הדברים מתבררים.

יודע ראש הממשלה נתניהו היטב היכן נמצא הגרעין הקשה של מתנגדי עסקת שליט. הוא נמצא בימין הפוליטי, זה שבחר בו לכהונה הרמה. אמנם לא כולם מתנגדים בימין, אבל ברור שרוב מוחלט של המתנגדים, אם לא כולם, נמצא בימין הפוליטי. לעומת זאת השמאל בישראל כולו תומך בעסקת השחרור הכוללת אלף מחבלים תמורת גלעד.

אז מה עושים? איך הולכים על המהלך מול חמאס בכל זאת?

כבר ביום חמישי נסגרה העסקה לשחרורו של שליט. טרם פורסמו הדברים בתקשורת ידע נתניהו כי עליו לרצות בדרך כלשהי את המחנה שתמך בו והצביע בעדו ובעד הקואליציה שלו. המענה היה מיידי. ביום ראשון, בישיבת שרי הליכוד, הורה נתניהו לשר המשפטים נאמן לבחון את הקמתו של צוות הכשרת המאחזים, ולמחרת כבר היו הדברים ברורים – צוות הכשרת המאחזים יוקם. יום נוסף חלף והעסקה פורסמה.

בצעד המתוחכם הזה שהוגדר בימין כ"אמיץ" ו"חשוב", צעד שמתבצע למרות זעם השמאל הצפוי, הצליח נתניהו לבלבל את הימין שלא יודע אם לחלות ולקוות כעת להפלתו כמי שמשחרר מאות מחבלים רוצחים, או שיש לראות בו מי שלמרות הלחץ הבינלאומי מתכוון להכשיר בנייה של מאות בתים ביהודה ושומרון. בקיצור, הוא טוב ליהודים או להיפך? מתנגדי העסקה מהימין נותרו מבולבלים, ושוב הפוליטיקאי המנוסה העומד בראש הממשלה יודע לתזמן היטב את צעדיו וסביר שיקצור עוד כמה אחוזי תמיכה במעמדו (בסקר האחרון זכה ב-41 אחוזים).