תלמידי גיור. ארכיון
תלמידי גיור. ארכיוןפלאש 90

בעקבות לא מעט מקרים בהם נתקלו ב'עמי' אולפני גיור בתפיסה אישית בשנה האחרונה בהם גילו לא מעט צעירים וצעירות בסמוך לחתונה כי אינם יהודים. ב'עמי' יוצאים עתה בקמפיין במתנסים ובדיוור ישיר לעולים החדשים בו הם מסבירים מדוע חשוב לספר לילדים אם אינם יהודים בגיל מוקדם.

במכתב, עליו חתום הרב דוד בניסן, רכז הגיור האישי ב'עמי' נכתב: "הורים יקרים! במסגרת עבודתי ב"עמי, אולפני גיור בגישה אישית" אני פוגש לעיתים קרובות זוגות צעירים העומדים חודשים מספר לפני חתונתם. לקראת היום המרגש בחייהם, שני בני הזוג בטוחים שהם יהודים ופונים לרבנות לצורך רישום לנישואין כמקובל אצל כולם ,או פונים להוריהם לצורך הכירות עם בן/בת הזוג, ואז הם מגלים לתדהמתם שאחד מהם אינו יהודי (או שיש ספק בכך) מאחר ואמו אינה יהודיה".

לדבריו, "ברגע זה חשים שני בני הזוג (גם היהודי שבניהם) שהשמים נפלו עליהם. הם מרגישים שעולמם חרב, לאחר שחיו כל חייהם בהבנה שהם יהודים ואף שמרו על מסורת היהדות ברמה זו או אחרת. הם מרגישים שעם הגיעם לפרק הנפלא בחייהם, הכל מתמוטט. חלקם אף הזמין אולם ונכנס למחויבויות כספיות רבות ("ומה יגידו המוזמנים")  ועכשיו נבצר ממנו לממש את רצונותיו".

"לאחר ההלם הראשוני הם פונים אלינו בבקשה שנכינם לגיור מתוך תקוה שנעשה זאת עד מועד החתונה המיועד, דבר שבדרך כלל אינו מציאותי (תהליך גיור שגרתי אורך כ-10 חדשים), ואז חרב עליהם עולמם בשנית בהבינם שהם בבעיה קשה. אני מבין שההורים נמנעים לספר לילדיהם שהם אינם יהודים בילדותם, מתוך רצון טוב למנוע מהילדים תחושה שהם שונים מכל שאר הילדים בחברה. הכל בא באמת ממקום טוב ואוהב של ההורים לילדיהם. בעיקר נפוץ הדבר אצל העולים שעלו בעשרים שנה האחרונות מארצות חבר העמים ,שם הדת נחשבה לפי האבא וכך בהיותם בברית המועצות (לשעבר), התייחסו אליהם כיהודים וכך גם גדלו הילדים".

"הורים יקרים, ילדיכם ישראלים אהובים ומקובלים על כולנו וכך אנו מתייחסים אליהם, אולם עלינו לזכור שלפי היהדות דתו של הילד נקבעת לפי האמא, ומאחר וכך רבים וטובים מצעירנו אינם נחשבים כיהודים על פי הלכה היהודית. בקשתי אליכם, הורים נכבדים אנא העבירו מידע זה אודות אי יהדותה של האמא (וגם אם יש רק  ספק ) לילדיכם בגיל מוקדם יותר ולכל המאוחר בסוף גיל התיכון , כך גם יתאפשר להם לבחור בגיור ,באם רצונם בכך, במסגרת הצבא או לאחר מכן, אבל לא רגע לפני החתונה... כך גם תמנע מהם הטרגדיה של גילוי העובדה הזאת בשלבים מאוחרים בחייהם. אני פוגש  לא מעט מצעירים אלו שכועסים על הוריהם בגלל שלא גילו להם את העובדות הנכונות וגם את זה כדאי למנוע".

בעקבות אותם מקרים בהם יש לא מעט כאלה שהשתלבו בחברה הישראלית וחבריהם ללימודים באוניברסיטה או בעבודה לא יודעים שאינם יהודים, הקימו ב'עמי' מחלקה של לימודי גיור ב'תפיסה אישית' אשר אינה קיימת באף מסגרת מקבילה, המכינה מתגיירים לגיור במסגרת הנקראת "גיור אישי". מדובר, בלימוד לבודדים זוגות  או קבוצות קטנות, מערכת זו נותנת מענה מסויים לטרגדיות בהן למשל בני זוג מגלים בדקה התשעים לפני החתונה שאחד מבני הזוג אינו יהודי.