מחיר יקר לפשע
מחיר יקר לפשעפלאש 90

שופט בית המשפט המחוזי בנצרת דורון פורת דחה את ערעורו של גנב המקנה בסיר מחאמיד מאום אל פאחם, והשית עליו עונש חסר תקדים של שש שנים ושלושה חודשים מאסר בפועל על גניבת כבשים.

הנאשם, שהועמד לדין על ידי פרקליטות מחוז צפון, והורשע בשני מקרים של גניבת כבשים: 36 כבשים במקרה אחד; 20 כבשים במקרה אחר, שיבוש מהלכי משפט, נהיגה ללא רישיון וקבלת 3 כלי רכב גנובים, ערער על העונש הכבד, אך בית המשפט דחה את הערעור.

השופט פורת השית על מחאמיד 75 חודשי מאסר בפועל (6 שנים ו- 3 חודשים), קנס בסך 70,000 ש"ח (או שנה תמורתו), פסילת רישיון נהיגה למשך 3 שנים ובנוסף פיצוי למתלוננים (החקלאים ובעלי כלי הרכב שנגנבו) בסך כולל של 74,000 ₪.

במשפט דחיית הערעור עמד בית המשפט המחוזי על הצורך במדיניות ענישה מחמירה לגבי עבירות ה"פשיעה החקלאית: "בית משפט העליון, עמד לא אחת, על הצורך בהחמרת הענישה כלפי מבצעי גניבות חקלאיות ובפרט גניבות מקנה. אף בית המשפט קמא התייחס במסגרת גזר הדין לעובדה שעבירות של גניבת מקנה וגניבות חקלאיות, הפכו זה מכבר ל"מכת מדינה". על בתי המשפט ליצור "חומות של הרתעה" כנגד אלה המבקשים לרמוס את שלטון החוק ולחמוס את רכושם של אחרים. בית המשפט קמא הוסיף וציין כי עבירות קבלת רכוש גנוב ועבירות שעניינן כלי רכב גנובים, הפכו לנפוצות ושכיחות ויש למגרן על ידי הטלת עונשים כבדים על מבצעיהן".

עוד אמר השופט: "אותן עבירות הקרויות "עבירות חקלאיות" שהפכו זה מכבר ל"מכת מדינה", הן קלות יחסית לביצוע, שכן הן מכוונות כלפי רכושם של חקלאים, שקיים קושי למגנו ולשמור עליו מפני גניבות ובנוסף לכך איתור מבצעיהן אינו קל, והן כרוכות גם בהתאכזרות בעלי חיים ויוצרות סיכון לבריאות הציבור. אי לכך, קיים צורך בסיסי וברור להחמיר בעונשם של מבצעי עבירות כגון אלו, הן לצורך הרתעתם האישית והן למען יראו וייראו".

חיים דיין, מנכ"ל אמב"ל (ארגון מגדלי בקר לבשר במרעה), מברך על הכרעת בית המשפט ואומר כי "הפשע המאורגן בתחום גניבות חקלאיות וגניבות הבקר התרחב ועלה מדרגה בשנים האחרונות וכי כיום ניתן להבחין בכנופיות מאורגנות ממזרח ירושלים ומהשטחים, המגיעות באישון לילה, לאחר עבודת שטח מודיעינית ולעיתים שותפים מתוך האזור, לגניבות מאסיביות של כלים חקלאיים, בקר וצאן בשיטות מתוחכמות ובאופן מאורגן ומדוקדק עד לפרטים הקטנים כולל איכון טלפונים סלולאריים, החלפת טלפונים תוך כדי "מבצע" הגניבה, התארגנות להעמסת העדרים או הכלים והברחת הגניבה לאזורים מרוחקים".

דיין אומר כי טוב עשה בית המשפט שהחמיר בעונשו של הגנב שנתפס וכי עונשים מחמירים בתחום הגניבות החקלאיות יסייע בתהליך מיגור התופעות החמורות, הגורמות לעושק חקלאים עובדי אדמה שלעיתים מאבדים את רכושם החקלאי עקב הגניבות הקשות.