לטבק – שבדרך כלל רק הזכרת שמו מעורר רגשי איבה ואזהרות חמורות לגבי בריאותינו – יש גם, תאמינו או לא, יתרונות בריאותיות.

חברה ישראלית פיתחה שיטה לגדל בצמחי הטבק את אחד מהיסודות הכי חיוניים לבריאות גוף האדם – חומר בשם קולג'ן )collagenשהגוף צורך לריפוי פצעים, עצמות, עצבים, גידים, ורצועות.

בימים אלו, החברה – קולפלנט, Collplant, מתחילה בביצוע ניסוי קליני ראשון לטיפול בפצעים כרוניים בחולי סוכרת. הגוף בדרך כלל אינו יכול לתקן פצעים של חולי סוכרת וחולים כרוניים אחרים בגלל, בין היתר, שאין אפשרות לייצר את כמויות הקולג'ן הדרוש. כמענה לבעיה קולפלנט פיתחה תרופה בשם Vergenix שתספק לחולים את הקולג'ן שיאפשר לגוף לבצע את התיקונים.

קולפלנט תשתף פעולה עם מכבי שירותי בריאות בביצוע הניסוי שמטרתו היא להוכיח את בטיחות הטיפול של המוצר Vergenix. בניסוי, הצפוי לערוך מספר חודשים עד שנה ושיתבצע בשתי מרפאות של מכבי בישראל, יטופלו בו חולים סוכרתיים הסובלים מפצעים כרוניים בכף הרגל. החולים יטופלו כשבועיים בחבישת Vergenix שבמהלכם יעקבו אחר תופעות לוואי ושינויים בפצעים.

ה- Vergenix של קולפלנט הינה תחבושת מבוססת קולג'ן המיועדת לטיפול בכיבים סוכרתיים, כוויות, פצעי לחץ, פצעים כרוניים וחתכים ניתוחיים. גודל שוק ריפוי הפצעים אליו מיועד Vergenix מוערך בכ -5 מיליארד דולר ונמצא במגמת עליה מתמדת.

קולפלנט הוקמה בשנת 2004, והינה חברת מכשור רפואי המתמקדת בקידום רפואה רגנרטיבית באמצעות שימוש בטכנולוגיות לעיבוד קולג'ן אנושי רקומביננטי וחלבונים רקומביננטיים אחרים, אשר הינן קניינה של קולפלנט. החברה היא היחידה בעולם שמייצרת קולג'ן ממקורות לא-בשריים. רוב הֿקולג'ן הסינתטי מיוצר מפרות וחזירים – או בעצם, הגוויות שלהם – דבר שעלול להעביר מחלות לחולים, במקום לעזור להם להבריא. אחרי מחקרים רבים, קולפלנט גילה שהטבק היא צמח אידאלי להשתלת וגידול קולג'ן אנושי. תאי הקולג'ן לא מפריעות לגידול הטבק, והעובדה שמדובר בצמח ולא בחי מבטיחה חסינות נגד חיידקים שיכולים לרעל את הקולג'ן.

יחיאל טל, מנכ"ל קולפלנט, מציין כי "ה-Vergenix הינו המוצר הראשון מבין מוצרי החברה שייבחן בניסוי קליני שמטרתו להוכיח את בטיחות השימוש במוצר לטיפול בכיבים סוכרתיים. איסוף מידע קליני על המוצר יוכל לסייע בתהליך הרגולטורי והשגת אישור לשווק של מוצר זה ומוצרי החברה האחרים המבוססים על קולג'ן אנושי רקומביננטי. אנו שמחים על שיתוף הפעולה עם מכבי שירותי בריאות ומאמינים ביכולתם לבצע את המחקר על הצד הטוב ביותר".