לא מקבל את אזלת היד. רותם
לא מקבל את אזלת היד. רותםפלאש 90

ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית חוק שיחייב את בתי הדין הרבניים לקבוע מועד לסידור הגט. כמו כן בתי הדין יחוייבו ליזום דיונים בנושא מתן צווי הגבלה כנגד סרבני גט, מיד עם פסק הדין המורה לבני הזוג להתגרש.

על פי הצעות החוק שיזמו חברי הכנסת זבולון אורלב ועתניאל שנלר, תוך 30 יום ממתן פסק דין הכופה או מחייב את בני הזוג להתגרש, יקבע בית הדין מועד לסידור הגט. ניתן פסק דין כי על הצדדים להתגרש בלשון שאינה כופה או מחייבת את הצדדים, יקבע מועד לסידור הגט, תוך 90 יום ממתן פסק הדין.

היה ולא ניתן גט במועד שנקבע כאמור, אם הפסק הוא בלשון חיוב או כפייה, ידון בית הדין בצו הגבלה כנגד הסרבן. ואם הפסק בלשון אחרת, הדיון יעסוק בדיון מעקב, שבמסגרתו, רשאי בית הדין לדון גם בצו הגבלה. בית הדין ייתן את החלטתו בנושא צו הגבלה, לא יאוחר מ – 15 יום ממועד הדיון.

החליט בית הדין על מתן צו הגבלה לסרבן, יקבע מועד לדיון מעקב תוך 60 יום, על מנת לבחון את אפקטיביות ההגבלה, שינוי ההגבלה, או הוספת הגבלה. היה ולא ניתן צו הגבלה, בדיון שנקבע למתן הגט. יקבע בית הדין דיון למעקב תוך 30 יום, ע"מ לדון שנית במתן צו הגבלה.

ערעור על החלטת בית הדין האזורי, יתקיים תוך 30 יום ממועד הגשתו. החלטת בית הדין הגדול בערעור, תינתן תוך 90 יום. החלטת בית הדין הגדול בערעור על צו הגבלה, תינתן תוך 30 יום ממועד הדיון. יצוין, כי החוק הנוכחי, כבר מעניק סמכות לבית הדין להטיל צווי הגבלה על סרבן גט. כגון; שלילת רישיון נהיגה ורכב, הגבלת הוצאת דרכון, צו עיכוב יציאה מהארץ, מאסר בפועל ועוד.

ח"כ אורלב הוסיף לחוק סעיף שיחייב את הנהלת בתי הדין להקים מנגנון מעקב ופיקוח אחר קיום פסקי הדין, על מנת לקבוע דיונים למתן צווי הגבלה, אם פסקי הדין לא יקוימו. אורלב התחייב לדאוג לתקציב הדרוש, לצורך הקמת המנגנון.

ח"כ זבולון אורלב אמר, כי "הצעת החוק נובעת ממצוקת מסורבות הגט, ומהצורך לייעל את עבודת בתי הדין הרבניים. לדבריו, מנגנון הפיקוח, הוא כלי ארגוני ניהולי נדרש".

ח"כ עתניאל שנלר אמר כי הוא קיים דיונים עם הנהלת בתי הדין וכי הוא נעתר להארכת המועדים הקבועים בחוק, על מנת לאפשר לבית הדין לעמוד בלוחות הזמנים, שיקבע בחוק.

יו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם אמר כי "החוק נועד לפתור את בעיית מסורבות הגט ולהעביר את החובה להטלת הסנקציות לבית הדין, ללא צורך בפניה של מסורבות הגט". יחד עם זאת, רותם הביע חשש מכך שהחלטות בית הדין ינוסחו בגדר המלצה בלבד. החלטה שלא תחייב קביעת מועד למתן גט ולקביעת צווי הגבלה.  כאמור, הצעת החוק אושרה לקריאה שנייה ושלישית, בתמיכת חברי הכנסת אורלב, שנלר, הרצוג ורותם. ח"כ מיכאלי התנגד בתוקף להצעת החוק ולאחר ההצבעה, ביקש מיכאלי רוויזיה אשר תידון במועד אחר.