משרד ראש הממשלה
משרד ראש הממשלהפלאש 90

דו"ח מבקר המדינה שפורסם אחר הצהריים חושף את האינפלציה במספר "משרות האמון" במשרד ראש הממשלה, ואת אי הסדרים שנלוו לכך.

על פי הדו"ח, מאז שנת 1995 ועד שנת 2011 זינק מספר משרות האמון, אשר העובדים המתמנים להן לא עוברים מרכז או הליך איתור מסודר, מ-9 ל-53.

אולם, מתברר שהזינוק במספר המשרות, ללא סיבה ברורה וללא דיון מסודר בנחיצותן, הוא רק קצה הקרחון של ההפקרות בשטח זה של "משרות אמון".

בבדיקת המבקר התברר, כי במקרים רבים קיים דמיון קלוש עד בלתי קיים בין המשרה הרשמית לבין התפקיד אותו מבצעים העובדים במשרות הללו בפועל, דבר אשר הופך את דרישות התפקיד ואת תנאי ההעסקה לחוכא ואיטלולא.

בבדיקת המבקר התברר, כי הנוהג הרווח הוא שכאשר מתפנה "תקן" של משרת אמון הוא מאוייש בעובד לפי צרכיו של ראש הממשלה, מנכ"ל המשרד או מזכיר הממשלה, זאת ללא כל קשר למהותו של ה"תקן" שהתפנה.

עוד עלה בבדיקה, כי חלק ניכר ממשרות האמון שנוספו למערכת לא נוספו בדרך תקינה, על פי החלטת ממשלה מסודרת, אלא בדרך של הסכמות "אד-הוק" בין משרד ראש הממשלה לנציבות שירות המדינה, וללא שנערך הליך מסודר של בדיקת נחיצות.

המבקר קרא למשרד ראש הממשלה ולנציבות שירות המדינה לתקן את הליקויים ובמשרד כבר הקימו ועדה. המבקר כתב כי "אי סדרים חמורים בניהול כוח האדם שהובילו למקרים רבים של אי התאמה בוטה בין הגדרות התפקידים שנקבעו לעובדים במשרות אמון ובין תפקידיהם בפועל". על הזינוק במספר משרות האמון, כתב המבקר: "המספר גדל מאוד שלא על בסיס ניתוח צרכים יסודי ואף בלא שקוימו הליכי הבחינה והאישור הנדרשים". הוא הוסיף: "יש להקפיד הקפדה יתרה שלא לפגוע בתשתית שנקבעה בהוראות החוק ואשר מטרתה להבטיח הגנה חסרת פשרות על מאפייניו של שירות המדינה, כשירות ממלכתי, מקצועי וא-פוליטי".

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "דו"ח מבקר המדינה מתייחס לשנים 1995-2010, תקופה שבה כיהנו שבע ממשלות וחמישה ראשי ממשלה. בעוד בממשלות הקודמות גדל מספר משרות האמון, הרי שמאז כניסתו לתפקיד של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קוצץ מספר משרות האמון בשישה תקנים, זאת על אף הגידול המשמעותי בהיקף העבודה".