משפטני המנהל האזרחי מקשים זו תקופה ארוכה על המועצה אזורית מגילות בקביעת מעמדם של שטחים שונים בצפון ים המלח.

"הארץ" מדווח הבוקר כי הפרשה החלה לפני כשנתיים וחצי. בשנים האחרונות, כתוצאה מניצול יתר של מי הים, ים המלח הולך ונסוג. בקטעים מסוימים, הים נסוג בכחצי קילומטר מקו החוף שהופיע במפות הישנות. מלבד הבעיות האקולוגיות, שינוי זה מהווה גם בעיה לרשויות המתפעלות את הים, שקו המים הולך ומתרחק מהמקום שבו הוקמו בעבר החניות, החנויות והמלתחות.

מכיוון שחלקו הצפוני של ים המלח נמצא בשטחי יו"ש, אחראי המינהל האזרחי לאשר תוכניות בנייה חדשות בחופים, המסדירות את המתקנים. לפני שנתיים וחצי, הגישה המועצה האזורית מגילות תוכנית בניין עיר (תב"ע) חדשה לחופי ים המלח, הבאה להתאים את מיקום המתקנים למצב הקרקע החדש.

כאן נכנסו לתמונה המשפטנים של המינהל האזרחי. הם טענו כי אי אפשר לאשר את תוכניות הבנייה, כי מעמד הקרקע "לא ברור" ושיש לערוך בדיקה מקיפה אם אפשר להכריז על האדמות כ"אדמות מדינה" ובכך לאפשר את שינוי התב"ע.

המשפטנים טענו כי "בשל הצורך בשקיפות וההשלכות המדיניות, יש לבצע את ההליך לפי הספר". לעומתם, ביקשו במועצה וקצינים בצה"ל לספח באופן אוטומטי את הקרקע שנחשפה לאדמות המדינה, כפי שנעשה בים התיכון.

על פי הדיווח, בשנתיים וחצי האחרונות, החלו במינהל האזרחי בבדיקה מעמיקה של הקרקעות. מודדים נשלחו למקום וביצעו חלוקה מחדש של הקרקע (פרצלציה). לאחר מכן נעשתה פנייה לממשל הירדני, כדי לבדוק אם יש ברשותו מסמכים המעידים על בעלות קודמת על קרקעות ים המלח.

בשיחות עם אנשי המועצה, נאמר כי "צריך לוודא שלא היה שם כפר פלסטיני" בטרם יוכרז המקום כאדמת מדינה. ההליכים עדיין מתעכבים, ובצבא ישנה ביקורת רבה על התנהלות המשפטנים בעניין. קצין בכיר בפיקוד מרכז אף כינה זאת "טמטום" והוסיף שהוא מתבייש.

ראש המועצה האזורית מגילות, מרדכי (מוצי) דהמן, מסר בתגובה כי "היועצים המשפטיים איבדו כל דרך ארץ בעניין ופועלים בניגוד לאג'נדות של המדינה. זה פשוט הזוי".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "בעקבות נסיגת ים המלח, עלתה שאלת המעמד הקרקעי של רצועת קרקע שנחשפת כתוצאה מן הנסיגה. שאלה זו חוזרת ועולה ביחס לכל רצועת קרקע אשר נחשפת (כפי שקורה לאחרונה), זאת מאחר שמקרקעין אלו אינם רשומים בספרי המקרקעין. מטעמים של הגברת הוודאות המשפטית והצורך בשקיפות כלפי כלל האוכלוסייה, הוחלט לנקוט הליך של רישום המקרקעין שנחשפו. להליך זה משמעויות פרקטיות לעניין שימושים שונים בקרקע, והוא מגביר את השקיפות כלפי כלל האוכלוסייה. התמשכות ההליכים נובעת, בין היתר, מהיקפה המשמעותי של חטיבת המקרקעין וממדיניות הממונה בכל הנוגע לסדרי העדיפויות באשר לעיגון זכויות המדינה במקרקעין. נכון לעת הזאת לא ידוע לנו על בקשה לצרף מקרקעין נוספים לתחומי שיפוטה של המועצה האזורית".