קביעת מזוזה בהיכל הרש"ב
קביעת מזוזה בהיכל הרש"באתר COL

הרב יוסף הרטמן, יקיר החינוך הדתי ומחבר הספרים "כיצד נחנך את ילדינו? ולאורם נתחנך" כותב לעלון "ארץ ישראל שלנו" על הקמת ישיבת 'תורת אמת' ותהליך רכישת בית רומנו בחברון. המאמר יפורסם השבת פרשת 'וירא'. הרב הרטמן הוא צאצא של הרבנית מנוחה רחל סלונים מחברון.

בחסידות חב"ד מציינים החודש מאה שנה לייסוד הישיבה החב"דית תורת אמת בעיר חברון. בתאריך ב' במרחשוון תרע"ב (1911) נוסדה הישיבה הקדושה תורת אמת חב"ד בעיר האבות חברון. רבי שלום דובער שניאורסון, האדמו"ר החמישי של חב"ד, שלח את המשפיע המפורסם הרב שלמה זלמן הבלין עם שבעה מבכירי ישיבת תומכי תמימים בליובאוויטש שברוסיה לעיר האבות חברון, כדי להקים עולה של תורה וחסידות בחברון ולפתח את היישוב החב"די הקיים.

בזכות תרומת הגביר נרכש בית רומנו "הנני רושם עכשיו צ'ק על סך 25,000 רובל, כדי לרכוש בית על שם הרבי בחברון", כך אמר הגביר החסידי הרב שמואל גוראריה במענה לפניית האדמו"ר רבי שלום דובער לרכישת בית רומנו בחברון עבור ישיבת תורת אמת. היה זה סכום גדול, באותם ימים. בהמשך, הוקם על ידי הרבי מערך קפדני של גיוס כספים מרוסיה לחברון לאחזקת הישיבה החדשה.

שמה הטוב של הישיבה יצא לתהילה בכל הארץ, ברמת הלימודים הגבוהה בנגלה ובחסידות, בהתנהגותם הנעלית והייחודית של תלמידיה, בחורים מילידי הארץ התדפקו על שעריה. הישיבה הביאה אור חסידי וחיוּת חסידית מיוחדת בכל תושבי חברון עיר האבות.

תלמידיה עסקו בעבודת התפילה באריכות ובהתבוננות, היא הפיחה רוח חיים בקהילה המפוארת שהתגוררה בחברון כמאה שנים קודם לכן, עוד מתקופת הרבנית מנוחה רחל, בתו של האדמו"ר האמצעי, בנו של בעל התניא.

בשנת ה'תרל"ו (1875-6) נבנה בחברון מחוץ לקסבה, בית רחב ידיים, יפה ומפואר. עד היום עומד המבקר נדהם מהמבנה הארכיטקטוני המרשים. היוזם והבונה היה ישראל-חיים מרקדו-רומנו, מעשירי הקהילה היהודית בטורקיה. הבית נבנה עבור קשישים מטורקיה שעלו לחברון לעת זקנתם, כדי לחיות את שארית ימיהם בקרבת מערת המכפלה. במקום פעל מרכז הכנסת אורחים. בנוסף, היה בו בית כנסת קטן, נאה וייחודי שנקרא בית הכנסת האיסטנבולי, המיועד לבני הקהילה מטורקיה.

בית חשוב ומפואר זה נקנה בסיועו של הרה"ח שמעון הויזמן, חסיד חב"ד, ונרשם בטאבו כרכושו של כ"ק אדמו"ר רבי שלום דובער שניאורסון, הרש"ב. בבית מקורי וקדוש זה, שכנה הישיבה הקדושה תורת אמת, מייסודה בחודש מרחשוון תער"ב (1912) עד קיץ שנת תרע"ד (1914). באותה עת פקדו הטורקים שליטי הארץ, השלטון העותומאני, על כל נתיני רוסיה, לעזוב מיד את הארץ, מאחר שטורקיה ורוסיה היו ביחסי מלחמה.

בבית רחב ידיים זה, שכן גם כבוד ה?שדי חמד?, רבי חיים חזקיה מדיני. כאן סיים את מפעל חייו המפורסם, סדרת הכרכים 'שדי חמד'. במשך מאה שנות קיומה העמידה ישיבת תורת אמת אלפי תלמידים. ישיבת תורת אמת מפיצה עד היום את אור התורה במרכז ירושלים ברחוב ירמיהו.

בשנת תשמ"א ביקר הרב משה לוינגר, ממקימי הישוב היהודי בחברון, אצל הרבי מלובביץ'. במשך כארבעים דקות הציג בפני הרבי את כל המפות והמסמכים של בנייני חב"ד בחברון. הרבי עודד את ההתנחלויות ושיבח אותן. בקשר לבית רומנו, אמר לו הרבי: "קחו את הבית שלנו (בית רומנו) כמו שלקחתם את בית הדסה ובית הכנסת אברהם אבינו. זה דבר חשוב". הרבי נתן לו ייפוי כוח לקבל בניין זה עבור היישוב היהודי בחברון. כיום שוכנת בבית רומנו ישיבת שבי חברון וחדר זיכרון אוהל הרש"ב שהקים הרב דני כהן, שליח חב"ד בחברון.

                                                    

  ישיבת 'תורת אמת' בחברון ארץ ישראל שלנו
היכל הרש"ב אתר COL
בית רומנו אתר COL