אריאל
אריאליוסי שחר

חודש הארגון בפתח, ובצעד חדשני שהובילו אליו שיקולים חינוכיים ומתודיים, החליטו צוותי החינוך של תנועת הנוער "אריאל" להנחיל לחניכיהם את ערכי התנועה בעזרת.... חוברת קומיקס. התגובות היו נלהבות: מהחידוש עצמו ומדרך העברת התכנים כאחד. כיוון שראינו כי טוב, חשבנו שחבל למנוע את הטוב הזה מכלל עם ישראל, והחלטנו לשתף את הַחֲפֵצִים בכך במידע על ערכי תנועתנו.

השאלה האוטומטית-כמעט העולה למקרא הקטע הזה היא: "למה דווקא קומיקס?". הפנינו את השאלה לנאוה, ראש תחום בנות בתנועה. נאוה מתייחסת לקומיקס, שלעתים נתפס כקליל, בכובד ראש, "הערכים שלנו גדולים, והמדריכים נתקלים בקשיים בבואם להסבירם לחניכיהם. סיפור קצר וצבעוני מושך את העין ומאפשר לצקת במלל מועט תכנים רבים באופן שקל להבינם על דקויותיהם".

משה, ראש תחום בנים מצטרף לדעתה, "הסיפור הוא כלי שאפשר באמצעותו למשוך את הנוער הצעיר לעסוק בנושאים מורכבים. הילדים והנערים הצעירים נחשפים למסרים גבוהים בדרך מיוחדת שתורמת להפנמתם".

משה אינו מוצא כל פגם בדרך הזו, אדרבה, הוא משתף ומספר כי גם בחוברות ההדרכה המגוונות שהתנועה מוציאה לאור, עושים שימוש בכלי זה. הסיפורים הללו, להבדיל, קצרים יותר ומשולבים במערכי הדרכה העשויים כך שיפעילו חושים וכיווני מחשבה שונים . ייחודה של החוברת החדשה הוא היותה מושתת על סיפור מורכב וארוך יותר, העומד בפני עצמו, ואינו מובלע כ"פינה קטנה מחויכת" בתוך טקסט מקיף שאופיו שונה.

"אנו רואים בחוברת זו כעין 'פיילוט' " מציינים נאוה ומשה. בכוונתנו להתחקות על תהליך ההטמעה ואם יימצא הכלי יעיל – נמשיך לעשות בו שימוש.

משנשאלים הם אילו מסרים נוספים יש להם באמתחתם, הם אינם מהססים לרגע, כאילו כל העת ישבו והמתינו להזדמנות להציג בפנינו את "מרכולתם", והם פורשׂים בפנינו רשימה של נושאים העומדים ברומו של עולם: "תרבות המערב", "קנייה נבונה", "שמור על עצמך, ילד", "קדושה וצניעות", "החופש הגדול" ועוד היד נטויה. "

איננו חוששים לעסוק בנושאים מסוג זה," הם עונים לשאלה טרם נשאלו, "חניכינו ומדריכינו רגילים ללימוד משותף של סוגיות מורכבות ולליבון היבטיהן השונים. המטרה הניצבת לנגד עינינו ברורה. את הדרכים שיובילו אליה אנחנו משתדלים לרענן ולחדש כל העת". בהצלחה.