
"חצי מדינה נוסעת ברכבי ליסינג אבל בביטוח הלאומי עוד לא התבשרו על העידן החדש ונכים רבים מנועים מרכישת רכב בליסינג מימוני" כך אמר היום (שני) יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ דוד אזולאי (ש"ס), בעקבות פניית נכים שביקשו, לממש את קצבת הניידות, עבור רכישת רכב חדש. אזולאי דרש פתרון בתוך שבועיים.
נציגי הנכים אמרו בישיבה, כי "כמו אזרחים רבים, גם לנכים אין את כל התקציב הדרוש לרכישת רכב חדש ולכן מבקשים לרכוש רכב בתשלומים. האם זו סיבה למנוע מאיתנו הלוואה עומדת (שהופכת למענק אחרי 3 שנים) המגיעה לנו בדין?".
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "האינטרס הציבורי הינו לאפשר רכישות בליסינג, כך שיהיו פחות רכבים ישנים על הכביש".
היו"ר אזולאי קרא לביטוח הלאומי ולאוצר להיפגש עם חברות הליסינג, למציאת פתרון שיאפשר לנכים לרכוש רכבים בליסינג מימוני. "לא ניתן להחריג אוכלוסייה שלמה של נכים מאפשרות לגיטימית לרכישת רכב, רק בגלל ויכוח בין הביטוח הלאומי לחברות הליסינג".
בדבריו התייחס אזולאי למוקד הבעיה –הבטחת כספי הביטוח הלאומי במקרה שתפוג זכאות נכה שרכש רכב בליסינג מימוני לקצבת ניידות. בביטוח הלאומי חוששים שאם לנכה לא תהיה אפשרות להחזיר את ההלוואה, בעוד הרכב לא רשום על שמו, אין ביטחונות להשבת הכספים. חברות הליסינג מצדן, אינן מוכנות לשעבד רכבים לטובת הביטוח הלאומי אך הביעו נכונות לכל פתרון אחר. הבעיה נוגעת רק לנכים שנקבע להם אחוז נכות נמוך מ- 80% ועקב כך אינם זוכים בהלוואה בגובה 100% מערך הרכב ועל-כן הרכב לא נרשם מיידית על שמם, אלא כעבור שלוש שנים. במקרה כזה שואף הביטוח הלאומי לשעבד לטובתו את חלק הרכב הממומן ע"י ההלוואה.
אזולאי קרא לצדדים למצוא פתרון משפטי לעניין, כגון הערת אזהרה לטובת הביטוח הלאומי. "המניעה נובעת מקיבעון מחשבתי ומהסתמכות על תקנות ישנות" אמר והודיע, שבתוך שבועיים יקיים דיון המשך, "במטרה להביא בשורה לנכים". זאת לאחר שכבר בדיון קודם מלפני כשנה וחצי, עלה שבמוסד לביטוח לאומי לא עדכנו את גמלת הניידות בהקשר של ליסינג. מדובר בגמלה עליה הוסכם בין הביטוח הלאומי לאוצר עוד ב- 1977.
ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), ציין כי "אם באמת קיים רצון לתת לנכים את הכספים המגיעים להם, העניין יכול להיפתר בקלות. זהו רק עניין משפטי של הכנת חוזה המבטיח את החזרת הכספים של הביטוח הלאומי. חברות הליסינג כבר הסכימו למצוא פתרון, עכשיו הגיע תורו של הביטוח הלאומי".
ח"כ זאב ביילסקי (קדימה) הוסיף, כי "הפתרון צריך להיות כזה שיבטיח דווקא את כספם של חברות הליסינג, כך שבכל מקרה יזכו למלוא התמורה בגין הרכב גם במקרה שתפוג זכאותו של הנכה להלוואה".
מנהלת תחום ניידות בביטוח הלאומי, שרה מילר, הסבירה כי "מדובר בהבטחת כספי ציבור. אם רק נוכל לשעבד חלק מהרכב לטובת הביטוח הלאומי, הרי שנוכל לאפשר את הרכישה. אחרת לא תהיה לנו כל אפשרות לבוא בדין ודברים מול חברות הליסינג".
הנכה שפנה לוועדה, אליהו נכט: "כל הצדדים ירוויחו מרכישה באמצעות ליסינג מימוני. החברות כי יהיו להן עוד קליינטים והנכים, כי יוכלו לרכוש רכבים חדשים בתשלומים. רק למצוא פתרונות הולמים לעידן הליסינג".
מנכ"ל האיגוד הישראלי להשכרת רכב וליסינג, נמרוד הגלילי, אמר שפנה לביטוח הלאומי כבר לפני שנה וחצי בסוגיית רכישת רכב בליסינג מימוני או תפעולי (למימון האבזור המיוחד לנכים במימון הביטוח הלאומי) אך טרם נענה. לדבריו, "ניתן למצוא פתרונות, רק צריך למצוא דרכים שחברות הליסינג לא ייפגעו מהתחשבנויות בין הביטוח הלאומי לנכים".
כאמור, בדיון עלה גם נושא מימון אבזור מיוחד לנכים ברכבים מליסינג מימוני או תפעולי, דבר שהביטוח הלאומי מאפשר רק כשהרכב נרשם על שם הנכים. הוועדה דורשת פתרון גם בסוגיה.
