עבודות בניית הגדר. ארכיון
עבודות בניית הגדר. ארכיוןפלאש 90

שעה שמערכת הביטחון דורשת תוספת תקציבים "בגלל האיום האיראני והתהפוכות במזרח-התיכון", ממשיך משרד הביטחון להשקיע כספים בבניית גדר הפרדה, גם במקומות שאין בהם צורך ביטחוני.

השבוע החלה עבודת בניית גדר ההפרדה החדשה ליד הכפר עזון-עתמה במערב השומרון, סמוך ליישובים אלקנה, אורנית ושערי-תקוה. העבודות החלו סמוך ליישוב אורנית. כלים כבדים החלו בהכשרת הקרקע להקמת הגדר - בשלב ראשון מהגדר הקיימת עד לש.ג. של היישוב אורנית.

במקום זה כאמור כבר ישנה גדר הפרדה פעילה. בכוונת מערכת הביטחון לבנות גדר נוספת שתקיף את הכפר. במקרה כזה אמנם תתאפשר לתושבי הכפר גישה חופשית לכיוון קלקיליה ושכם, אבל הם ינותקו משטח ישראל ומהיישובים היהודיים. רבים מתושבי הכפר עובדים בישראל וביישובים הסמוכים.

אחרי השלמת העבודות בקטע הראשון, יימשכו העבודות על פי התוואי שקבע בית המשפט העליון. בניית הגדר תחייב גם סלילת כביש גישה חדש ליישובים אלקנה, שערי-תקוה ועץ-אפרים, שכן הכביש הנוכחי יישאר בצד ה"פלשתיני" של הגדר.

מפת תוואי הגדר החדשה

העבודות נעשות על פי פסיקת בג"ץ, שהורה לפני כשנתיים, בדצמבר 2009, לפרק קטע מגדר ההפרדה הקיימת ליד הכפר עזון-עתמה במערב השומרון, בין שערי-תקוה לאורנית, ולהקים תוואי חדש באופן שיכליל את כל הכפר עזון-עתמה כולל השטחים החקלאיים שלו בתוך הצד ה"פלשתיני" לכאורה של הגדר.

בהחלטה נקבע כי גם בתים פלשתיניים לא חוקיים, הנמצאים בצד הדרומי של כביש 505 המוביל כיום ליישובים אלקנה שערי-תקוה ועץ-אפרים, יכללו בתוך הגדר החדשה. עקב כך יצטרך כעת משרד הביטחון לסלול כביש גישה חדש ליישובים אלו, שיעבור בצמוד לגדר ההפרדה, ויהפוך את שלושת היישובים הללו למובלעת צרה.

בג"ץ דחה את עתירות היישובים הסמוכים אורנית, שערי תקוה,  עץ אפרים והמועצה אזורית שומרון ששני היישובים האחרונים משתייכים אליה להותיר את הגדר הנוכחית על כנה, ודחה גם את דרישת תושבי עזון-עתמה וכפרים נוספים להציב את הגדר החדשה על הקו הירוק.

תוכנית הגדר החדשה

שופטי בג"ץ, הנשיאה דורית בייניש, איילה פרוקצ'יה ועוזי פוגלמן, אימצו את תשובת מערכת הביטחון, כי התוואי החדש יעבור בין בתי הכפר עזון עת'מה לבתי היישוב הישראלי שערי תקווה, בצמידות רבה לבתים. במערכת הביטחון טענו כי תוואי זה מתחייב נוכח הקירבה בין שני היישובים, אשר בתיהם סמוכים ביותר זה לזה. בחלקו המערבי התוואי תוכנן כך שיעבור ממזרח לכביש הגישה ליישוב אורנית. במערכת הביטחון טענו כי סמיכותו ליישוב אורנית ולבתים העתידים להיבנות בחלקו הצפון-מזרחי של היישוב מתחייבת כתוצאה מ"איזון עדין בין הצרכים הביטחוניים וזכויות התושבים הפלסטיניים, אשר מטעי הזית שלהם והחממות מהן הם מתפרנסים מצויים בסמוך לאורנית. כאשר כביש הגישה ליישובים הישראליים (כביש 505) יועתק דרומה ויוותר בצִדה ה"ישראלי" של הגדר". לטענת מערכת הביטחון חלקו הדרומי של התוואי מתבסס על שיקולים טופוגרפיים וכן על הרצון להותיר מספר מבנים בהם מתגוררים פלסטינים בצִדה ה"איו"שי" של הגדר.

לפני 5  שנים התברר גם כי תושבי הכפר עזון עתמה במערב השומרון, הסמוך לאלקנה, מתנגדים להקמת גדר הפרדה נוספת.

אמג'ד עומר, רכז הקמפיין בכפר נגד הגדר, סיפר בחודש נובמבר 2006 לסוכנות הידיעות הפלשתינית "מעאן" כי גדר ההפרדה תחלק את הכפר לשני חלקים, ותפקיע אדמות חקלאיות ובארות של מי תהום ששימשו את המשפחות בכפר, כלומר, המשפחות יאבדו חלקים נוספים מאדמותיהם.