עובר לועדה. כצל'ה
עובר לועדה. כצל'הפלאש 90

יו"ר האיחוד הלאומי, חבר הכנסת יעקב כץ, כצל'ה, הגיש היום את הצעת החוק שלו לפירוק חברות המחרימות אזורים מסוימים כשטחי יהודה ושומרון, או שלא תספק שם ציוד ושירותים.

ח"כ כץ ציין בדבריו כי חתומים על הצעת החוק חברי כנסת רבים מהקואליציה כמו חברי הכנסת זאב, רגב, מוזס, פיניאן ואחרים, וכי יש בכוחה של ההצעה להיאבק בתופעת הניסיונות להחרים תוצרת ישראלית.

"עם ישראל סבל מחרמות כל חייו. לא יתכן שנתיר לחברה להתקיים כשהיא מחרימה אזורים בארץ ישראל. הרי גם יו"ר האופוזיציה אומרת שיהודה ושומרון היא חלק מארץ ישראל", אמר כצל'ה, ותהה בפני הח”כים כיצד היו מגיבים הם עצמם אם בארצות מוצאם היו מחרימים תוצרת ישראלית. “לא יעלה על הדעת שאחרי אלפיים שנה שחזרנו מחרמות ומרדיפות, התנאי שחברה ישראלית תעמוד בו הוא שלא תבנה בירושלים ליהודים. זה דבר שלא יעלה על הדעת".

כץ פנה בדבריו גם ליו"ר מרץ, ח"כ אילן גלאון, ותהה כיצד הוא המתנגד לחרמות יוכל לתת יד לחרמות.

במענה לדברים עלה שר המשפטים, השר פרופ' נאמן, בשם הממשלה כי "למרות הדברים הציוניים של ח"כ כץ אנחנו נאלצים להתנגד לצערנו לדברים". את ההחלטה נימק השר נאמן בכך שעילת הפירוק של חברות המותרת בחוק אינה כוללת סיבות מעין אלה, אלא כאשר החברה המדוברת הוקמה למטרות לא חוקיות, ו"לא מצאתי פירוק שכזה", אומר השר המספר כי בדק בהיסטוריה ואכן לא מצא תקדים מסוג זה.

עוד אמר כי אין הממשלה מוצאת לנכון לפרק חברה בשל סיבות ערכיות. כמו כן קבע שפירוקה של החברה עלול לפגוע בצדדים נוספים שאינם קשורים לעניין כדוגמת הפגיעה בעובדי החברה וכיוצא באלה.

בנימוקיו מתח שר המשפטים במשתמע ביקורת על מערכת המשפט בישראל באומרו ש"במערכת המשפט הנוכחית בישראל" אין אפשרות להעביר חוק כזה שלא יזכה לתמיכתה.

לדבריו אין לפתור את הבעיה שמעלה כצל'ה בדרך של פירוק החברה אלא בדרכים אחרות במקום דרך שלא ניתן להתמודד איתה משפטית.

לאחר דבריו אלה של השר נאמן עלה ח"כ כץ עצמו וסיפר שרבים מהח"כים החתומים על ההצעה פנו אליו בבקשה לשנות את ההצעה ולהפוך אותה להצעה לסדר שתידון בוועדת הכלכלה  ותיבחן דרך למנוע החרמת יהודים בארץ ישראל.

הצעה זו להעברת ההצעה לדיון כהצעה לסדר עברה ברוב של 45 לעומת 13 מתנגדים.