שחרור בחסות בית המשפט בלבד
שחרור בחסות בית המשפט בלבדפלאש 90

ועדת חוקה, חוק ומשפט אישרה לקריאה שנייה ושלישית, תיקון לחוק העונשין, שיבנה את שיקול דעת בית המשפט, בבואו לגזור את עונשו של נאשם במשפט פלילי.

מטרת החוק, לקבוע עקרונות ושיקולים מנחים לענישה, ואת המשקל שיש לתת לכל שיקול. העיקרון המנחה בענישה, לפי החוק המוצע, הוא קיומו של יחס הולם בין חומרת מעשה העבירה ומידת אשמו של הנאשם, לסוג ולמידת העונש שיוטל על העבריין.

לפי החוק, יקבע בית המשפט מתחם עונש הולם למעשה העבירה, ואח"כ, בתוך המתחם, ייגזר העונש המסוים, המתאים לנאשם. לשם כך, יתחשב בית המשפט, בערך החברתי שנפגע מביצוע העבירה, במידת הפגיעה בערך, במדיניות הענישה הנהוגה, ובנסיבות הקשורות בביצוע העבירה. בית המשפט יהיה רשאי לחרוג ממתחם הענישה ההולם, לצורך הגנה על שלום הציבור מחד גיסה או לצורך שיקומו של הנאשם, מאידך גיסה.

בקביעת עונש מסוג קנס, יתחשב בית המשפט גם במצבו הכלכלי של הנאשם לצורך קביעת מתחם העונש ההולם.

בקביעת מתחם העונש ההולם, יתחשב בית המשפט לחומרה או לקולת העונש, בתכנון ביצוע העבירה, חלקו של הנאשם בביצוע העבירה, בצפיות לנזק ובנזק שנגרם בפועל, בסיבות שהביאו את הנאשם לבצע את העבירה, ביכולתו של הנאשם להבין את מעשיו, הפסול ומשמעות מעשיו, ביכולתו להימנע מהמעשה, ממצוקתו הנפשית עקב התעללות הקורבן, מידת האכזריות האלימות וההתעללות של הנאשם. ובניצול לרעה של כוחו ומעמדו של הנאשם, בקרבן העבירה.

בית המשפט יהיה רשאי להתחשב בהתקיימות נסיבות שאינן קשורות לביצוע העבירה. בין הנסיבות: פגיעת העונש בנאשם ובמשפחתו, בנזקים שנגרמו לנאשם, מידת מאמצי הנאשם לתקן את הנזק, היותו אדם תורם לחברה ועוד.

החוק קובע חובת הנמקה של בית המשפט על מנת שניתן יהיה לדעת כיצד שקל את מכלול העקרונות והנסיבות הן לצורך ההבניה והשוויון בענישה, והן לצורך היכולת לבקר (בין היתר, בערעור) את פסק הדין.

החוק קובע את רמת ההוכחה הנדרשת לקיומן של הנסיבות. לצורך הוכחת קיומה של נסיבה מחמירה בביצוע העבירה, יש צורך בהוכחה מעבר לספק סביר. לעומת הוכחת קיומה של נסיבה מקילה הקשורה לביצוע העבירה, בית המשפט יסתפק ברמת הוכחה הנדרשת במשפט אזרחי.

יו"ר הועדה ח"כ דוד רותם אמר לאחר אישור החוק "החוק יבצע מהפכה של ממש בעונשים שיגזרו על הנאשמים. החוק ישיג אחידות בענישה בבתי המשפט, בכך שבתי המשפט יונחו להתחשב בנסיבות המקרה, בנאשם, ובקורבן, בדרך מובנית".

הועדה פיצלה מהצעת החוק, את הפרק בהצעה שעסק בועדה ציבורית שנועדה לקבוע "עונשי מוצא" שרק מתוכם, יצא בית המשפט בבואו לגזור את הדין, לצורך דיון עתידי. יצוין כי הועדה דנה בחוק ב-23 דיונים מעמיקים, כבר משנת 2006, תוך שמיעת מומחים רבים מהתחום הפלילי.