הניתוח המורכב
הניתוח המורכבצילום: חנה ביקל

חולה שעבר ניתוח להצרת קיבה בבית חולים אחר וחזר להשמין נותח במרכז הרופאי "זיו" בשיטת "מעקף תריסריון" - ניתוח בריאטרי לטיפול בהשמנת יתר חולנית

ניתוח בריאטרי לטיפול בהשמנת יתר חולנית בשיטת "מעקף תריסריון", מבוצע החל מחודש זה במחלקה הכירורגית במרכז הרפואי זיו.

בבית החולים מסבירים כי ניתוח "מעקף תריסריון" הינו בעל יעילות גבוהה ביותר לטיפול בהשמנה יתר חולנית ונועד לאנשים בעלי משקל גבוה במיוחד, עם רקע של מחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם ועוד. בנוסף לירידה במשקל, ניתוח זה גורם לשיפור מרבי במחלות הנלוות להשמנה חולנית.

הניתוח המורכב מבוצע בשיטת הלפרוסקופיה (ניתוח זעיר פולשני) אורך שלוש וחצי שעות.

הבחירה בשיטת "מעקף תריסריון" על פני ניתוח בריאטרי מסוג אחר, התקבלה לאחר שהמנותח עבר בעבר ניתוח להצרת קיבה באמצעות טבעת בבית חולים אחר, אך לאחר זמן חזר למשקל יתר חריג.

השיטה של ניתוח "מעקף תריסריון" מסובכת מאחרות, אך כישלונות של ירידה במשקל הם נדירים יחסית, ורוב המנותחים שומרים על הירידה שהשיגו בעקבות הניתוח לאורך כל חייהם.

במהלך הניתוח הקטינו הרופאים את נפח הקיבה וביצעו מעקף של התריסריון וחלק מן המעי הדק. המעקף שביצעו המנתחים הכירורגיים במרכז הרפואי זיו, מאפשר מעבר של מזון בנתיב אחד וזרימה של מיצי התריסריון, המרה ואנזימי הלבלב בנתיב שני. שני הנתיבים מתאחדים לדרך משותפת, קצרה מהנורמלי, לפני הגיעם למעי הגס. בדרך משותפת וקצרה זו מתרחשים רוב תהליכי העיכול והספיגה, ובאופן זה מצטמצמת ספיגת הקלוריות ובעיקר ספיגת השומנים. לאחר הניתוח נזקקים המטופלים ליטול ויטמינים למשך כל ימי חייהם, שכן גם ספיגת הויטמינים בגוף נפגעת. כמו כן על המטופלים להקפיד על תזונה הכוללת 80 גרם חלבון ליום.

בניתוח השתתפו ד"ר וג'די ספדי, ד"ר איגור דשקובסקי וד"ר אולג יפרמוב מהמחלקה הכירורגית במרכז הרפואי זיו, ממחלקת ההרדמה - ד"ר אלכסנדר איזקסון, מנהל המחלקה וד"ר גיא צ'רנייבסקי, וד"ר גדעון סרוקה, סגן מנהל המחלקה הכירורגית בבית החולים בני-ציון בחיפה.

ד"ר איגור וקסמן, מנהל המחלקה הכירורגית והמרפאה להשמנת יתר במרכז הרפואי זיו, אמר כי"השפעה על המטבוליזם ותפקוד מערכת העיכול בעקבות ניתוח מעקף תריסריון אפקטיבית יותר ,ביחס לניתוחים בריאטרים אחרים, עם זאת זהו ניתוח מורכב יותר, המצריך מיומנות גבוהה ביותר של הרופאים המנתחים והמרדימים".

עוד הוסיף ד"ר וקסמן כי במרפאה להשמנת יתר במרכז הרפואי זיו מטופלים כ-20 אנשים מידי שבוע ובשנה האחרונה בוצעו במרכז הרפואי זיו 155 ניתוחים בריאטרים מסוגים שונים "השמנת היתר הופכת למגיפה עולמית, וקיימת מגמת עליה ברורה בפניות למרפאה ובמספר הניתוחים הבריאטרים המבוצעים במרכז הרפואי זיו .לחלק מן המטופלים ניתוח הינו הפיתרון היחיד שיציל את חייהם, שכן הניתוחים הבריאטרים תורמים גם לריפוי של מחלות רקע הנגרמות כתוצאה מההשמנה, כמו: יתר לחץ דם, סוכרת וסליפ-אפניאה (דום נשימה בשינה)", אמר ד"ר וקסמן.

ד"ר אלכסנדר איזקסון, מנהל מחלקת ההרדמה במרכז הרפואי זיו אמרה כי למטופלים במשקל חריג יש פגיעות גם במערכות אחרות בגוף כתוצאה מעודף המשקל ועובדה זו יחד עם ממדיהם של חולים אלו הופכות את פעולת ההרדמה לאתגר רציני לכל רופא מרדים, ורק רופאים מנוסים ומיומנים מורשים להשתתף בניתוחים מסוג זה - "עקב ממדי המנותחים בניתוחים מסוג זה אנו נזקקים לשני מרדימים ויותר ויש חשיבות רבה לעזרתו של הצוות הסיעודי. מעבר למאמצים בהזזת החולה לתנוחה מתאימה במהלך הניתוח ופתיחת גישה לנתיב האוויר שהינם קשים בגלל מסת השומן, אנו נדרשים לשליטה מלאה ורציפה בגישה אל נתיב האוויר ולכלי הדם, על מנת למנוע בעיות הנשמה ויציבות לחץ הדם והדופק" אמר ד"ר איזקסון.

עוד הוסיף כי עם סיום הניתוח יש צורך בתגובה מיידית בהערת המנותח ושחרורו ממכשירי ההנשמה, תהליך ארוך ומסובך גם כן "בניתוחים מסוג זה אנחנו לא יכולים להשאיר את המנותחים במצב של טשטוש, אלא להעירם מיד ולהחזירם לנשימה עצמאית בהקדם, תהליך זה אורך לעיתים יותר זמן מהניתוח עצמו".