"שירת נשים או לוחמים דתיים?"

הוועדה לקידום מעמד האישה, בראשות ח"כ ציפי חוטובלי, קיימה הבוקר (שלישי) דיון בכנסת בנושא שילובן של נשים בצה"ל.

חוטובלי אמרה בדיון "צה"ל לא יסתגר מאחורי מסך בסוגיה חשובה זו שיש לה השפעה על כלל החברה בישראל ויאפשר ליד המפקחת שלנו להיות שם. אנו נהיה חלק מקבלת ההחלטות ועיצוב המציאות. המאבקים הציבוריים עוד לפנינו. חשוב לשבור את תקרת הזכוכית ולקדם נשים לתפקידי פיקוד בכירים בצה"ל, לצד שימוש בשכל ישר וברגישות שיאפשרו שירות משותף של חיילים דתיים וחיילות".

"צמצום פוטנציאל הגיוס לצה"ל ניכר מהנתונים הדמוגרפיים", אמרה ראש אכ"א, האלוף ארנה ברביבאי, "שיעור התלמידים החרדים בכיתה א' היום הוא 26% כשבשנות ה-60 הוא עמד על 7%. תלמידים אלה כנראה לא יתגייסו בעוד 12 שנה. אם בסוף שנות ה-90 הסתמנה עלייה בגיוס, בשנות האלפיים יש צמצום בשיעור הגיוס. כמחצית האזרחים אינם מתגייסים ולקראת שנת 2020 כ-60% מהאזרחים לא יתגיסו. היום אחד מכל 4 גברים ו42% אחוז מהנשים אינם מתגייסים. אנו רוצים להוביל סדר יום של חובת שירות לכל, בין אם שירות צבאי או אזרחי".

יו"ר הוועדה ציפי חוטובלי: "המאבק בהשתמטות צריך להיות מאבק דגל של אכ"א. האפשרות להצהרות כזב חייבת לעבור מן העולם".

אלוף ארנה ברביבאי, אמרה כי "מאז שנת 2002 יש עלייה משמעותית במספר הקצינות בדרגת אל"מ, שמספרן היום 26, כ-4% ממספר האל"מים, בדרגת סא"ל היו בסוף שנות ה-90 7% נשים והיום 13% נשים. יש היום 3 נשים בדרגת תת אלוף. צה"ל לא קיבל את ההמלצה של ועדת שגב לקבוע מכסות לנשים בדרגים בכירים. 92% מהתפקידים והמסלולים בצה"ל פתוחים היום לנשים".

ח"כ ניסים זאב, אמר בדיון, "אני לא חושב שאם אישה היא קצינה זו הדרת (שווא על הד') נשים מלשן הדר, ואם לא אז זו הדרת נשים. יש בנות שלא רוצות להתגייס עם חיילים, והן מסורתיות ולא דתיות. היא מתחננת לעשות שירות לאומי. לא נותנים להן. בנות הלכו למאסר. בעניין שירת נשים – אני מקבל את הכרזת הרמטכ"ל שיש הבדל בין טקס ממלכתי לערב הווי. בטקס הרשמי צריך לאפשר למי שרוצה לשים אטמי אזניים". דבריו עוררו סערה בחדר הוועדה. "גם כשהרב בא להטיף לחיילים אתה תרשה להם לא להיות נוכחים?", שאלה ח"כ אורית זוארץ.

ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי) אמר כי השתמטות נשים בשם הדת צריכה להטריד אנשים דתיים. "מילא, תסבלו כמונו, אבל לעשות שימוש לרעה בדת?" ח"כ אורבך טען גם ש"לא צריך להשקיע את כל משאבי המדינה על מנת שפלונית תוכל להשתבץ בתפקיד מסויים בגולני. יש מרחב מספיק גדול של תפקידים בהן צריך לקדם נשים. נשים אינן גברים. יש להן זכויות שוות, אבל לא נתונים פיזיים שווים. 92% מהתפקידים פתוחים בפניהן, בשביל שתהיה אחת בגולני לא שווה לתסכל בנות שלא יצליחו. עדיף לקדם אותן בהרבה מאד מסלולים אחרים, ולראות אותן מגיעות שם רחוק".

מנהלת ערוץ 7, הרבנית שולמית מלמד, הזהירה מפני נטישת הציבור הדתי את צה"ל אם ייאלץ להשתתף בשירת נשים הנוגדת את ההלכה, "אם לא יתנו לחיילים דתיים לנהל את חייהם הדתיים על פי הבנתם, הם יאלצו לא להתגייס", אמרה הרבנית מלמד, "את שירות החובה לנשים אפשר מצדי לבטל. למה הצבא הפך למגרש למאבק על מעמד האישה? צבא צריך להיות הכי חזק ומאד מיומן ולא מחנה קיץ של הצופים שמתעסק בשירת נשים".

עו"ד אורלי ביטי, סגן יו"ר נעמ"ת אמרה בדיון"ראש אכ"א תיארה תהליך של עיבוי תחתית צה"ל בשירות נשים, בהנחה שמשם זה יעלה לטופ, לראש הפירמידה. הבעייה היא שבאף מערכת בעולם זה לא עובד. אם לא קובעים מראש יעדים כמותיים, לא יהיה אופק קידום לנשים". עו"ד ביטי דרשה גם להציג לציבור את דו"ח אגורה, אותו הזמין ראש אכ"א בעבר, אבי זמיר, הבוחן את סוגיית השילוב הראוי.