
מחקר נורבגי חדש קובע כי אנשים המבלים יותר זמן בבית הספר רמת האינטליגנציה שלהם עולה.
המחקר, במימון האקדמיה הלאומית למדעים, מראה כי תוספת של שנת לימודים אחת בתוך כיתת לימוד מעלה את רמת ה-IQ בארבע נקודות. כך על פי דיווח ברשת BBC.
כותבי המחקר טוענים כי תוספת לימוד בכיתה היא בעלת השפעה משמעותית ברמת ה-IQ בגיל ההתבגרות, אך הם לא הצליחו לקבוע האם ההשפעה היא זהה עבור כל הילדים או שמדובר על השפעה הנוגעת רק לילדים עליהם התבצע המחקר.
החוקרים מציינים כי מחקרים קודמים כבר הצליחו למצוא קשר בין כמות גדולה יותר של השכלה לעלייה ברמת IQ.
הקביעה כי יותר זמן בבית הספר ובמערכת החינוך מגדילה את רמת ה-IQ היא קשה יותר מכיוון שעדיין לא ברור האם באופן טבעי הילדים המבלים יותר זמן בלימוד בבית הספר הם בעלי רמת IQ גבוהה יותר מלכתחילה.
חוקרים מהמכון לחקר סטטיסטי בנורבגיה, המפרסם נתונים ממשלתיים, ומאוניברסיטת אוסלו ניצלו ניסוי טבעי שנערך במערכת החינוך הנורבגית על 107,223 תלמידים בין השנים 1955-1972. בשנים אילו העלתה הממשלה את שעות הלימוד משבע שעות ביום לתשע שעות ביום. התוצאות של העלייה הזו בשעות הלימוד נבחנו כאשר הגיעו הילדים לגיל 19, ובעת הגיוס לצבא ניתנה לילדים האפשרות לעבור מבחני IQ.
החוקרים דיווחו על "עלייה גדולה ולא רגילה" ברמת ה-IQ מאז תחילת הרפורמה במערכת החינוך הנורבגית.
החוקרים מסייגים את התוצאות וטוענים כי לא נבדק האם מדובר על השפעה רק על האוכלוסייה הנורבגית, והאם קיימת עלייה זהה אצל בנות כמו אצל הבנים (מכיוון שנתוני הגיוס היו על אוכלוסיית בנים), והאם מדובר על השפעה ספציפית למערכת החינוך הנורבגית באותו הזמן של השינוי. בכל זאת, מסכימים כל החוקרים כי המחקר מוכיח שניתן להעלות את רמת האינטליגנציה בשנות ההתבגרות.