ארכיון: מחאת האוהלים ברוטשילד
ארכיון: מחאת האוהלים ברוטשילדפלאש 90

רבות דובר סביב השאלה אם קיים או לא קיים קשר בין מחאת הדיור לקרן החדשה. בתנועת 'אם תרצו' טענו שהקשר ברור וודאי ואף הציגו הוכחות לכך. הוכחות נוספות צצו ועלו בדמות סרטוני וידאו שהוכיחו קשרים שכאלה, כך גם נחשף קשר פיננסי בין המחאה לקרן.

בנוסף זכורים דבריה של מנכ"ל הקרן, רחל ליאל, שצוטטה באתר הקרן כאומרת: "הקרן החדשה לישראל גאה להיות זאת שליוותה את כל מאבקיה של החברה האזרחית בעשור האחרון וגאה ללוות גם את המאבק הזה, ברוח, בכוח אדם ובמשאבים". לעומת זאת פעילי המחאה טענו שאין להם קשר לקרן.

המחלוקות לגבי הקשר והיקפו עדיין לא גוועו ואולם בהודעה שהקרן מפרסמת בימים אלה מתברר שהקשר, לפחות הרעיוני, נמשך. הקרן החדשה מפרסמת את רשימת הארגונים והיוזמות שהוקמו בעקבות מחאת הדיור. "ב14.7.2011- נפל דבר", נכתב בהודעת הקרן. "המחאה החברתית שפרצה במימדים ציבוריים חסרי תקדים, הייתה, במידה רבה, תוצאת עבודת נמלים של ארגונים, פעילים, אנשי אקדמיה, התארגנויות וקהילות, במהלך השנים. המחאה ניקזה, אך גם יצרה. במהלך חודשי הקיץ, התארגנו עשרות אלפי אזרחים בארגונים חדשים וקיימים, יוזמות וירטואליות וקהילתיות, קבוצות מקומיות וארציות. מיפוי היוזמות, שנערך ביוזמת שתיל והקרן החדשה לישראל, משרטט את חלקו של "המפץ הגדול" הזה. אנו מבקשים להודות לאגודה לזכויות האזרח, אשר העמידה לרשותנו מיפוי שערכה ואיפשרה לנו להוסיף יוזמות ונתונים, בהתאם".

ובהמשך ההודעה מובהר גם יחסה של הקרן למחאה: "אנו רואים במחאה חלק מתהליך לתיקון ושינוי חברתי בישראל. זוהי מלאכת חיים של אינספור פעילות ופעילים, בארגונים, בקהילות, באקדמיה, בתקשורת וגם בממשלה ובמגזר העסקי. המאבק למדינה שוויונית, משותפת ודמוקרטית, הוא מאבק שיקבע את דמותה של המדינה לדורות. המחאה וההתארגנויות שהוקמו בעטיה, הופכות אותנו לאופטימיים מאי פעם".

לאחר הדברים המופיעים באתר האינטרנט שלה מציגה הקרן טבלה ובה רשימה ארוכה של עשרות ארגונים שהוקמו במהלך ובעקבות מחאת הדיור

אז לגבי התמיכה הכלכלית עדיין יש ספקות, שמועות וחילוקי דעות, אבל לגבי הקשר הרעיוני נראה שהקשר לא רק היה אלא עדיין קיים ובועט.