אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

בית העלמין 'פרדס חיים' בכפר סבא חווה שלשום פריצה חמורה במהלכה חוללו מאות קברים.

תופעת עקירת המכסים של בתי הנר אינה חדשה והתרחשה לא פעם בעבר, אך הפריצה שבין שני לשלישי בלילה הייתה חמורה וקשה ביותר: בין השאר לקחו עמם  הגנבים ברזים, קולטים סולריים, עמודים ושלטים וכל חלק אחר שעשוי ממתכת. כמו כן, נגרם הרס רב לבית הלוויות, נגנבו כל החלונות ונופצו הדלתות. בנוסף נגנבו גם מצלמות האבטחה שהוצבו במקום על מנת להגן על בית העלמין.

על פי הערכות ראשוניות הנזק יגיע לעשרות ואף למאות אלפי שקלים.

"הגנבים עקרו את הנחושת, השוקלת כמה מאות גרמים, תוך שהם פוגעים במצבות". מספר מרדכי אלבום, מנכ"ל חברה קדישא כפר סבא: "אין זאת הפעם הראשונה שפורצים לבית העלמין אך הפעם מעשה הוונדליזים היה חמור במיוחד. מדובר גנבים חסרי רגש שלא מבינים את משמעות מעשיהם. מדובר בתופעה מכוערת שאני מצפה מהמשטרה לשים לה סוף".

כאמור משטרת כפר סבא פתחה בחקירה. בחברא קדישא "מקווים שהפעם התייחסו לזה ברצינות. מדובר על נזקים של מאות אלפי שקלים (על פי הערכות) אבל זה לא עניין של הכסף."גילחו" את כל בית הקברות הפעם נשברו שיאים. אפילו את כלי החפירה של הקברים גנבו!!!".

בעקבות הדיווחים הוציא המשרד לשירותי דת הבהרה ולפיה הוא "פועל וימשיך לפעול למיגור התופעה הבזויה אשר גורמת לפגיעה כלכלית אבל חשוב מכך, לפגיעה רגשית עצומה למשפחות אשר נגרם נזק לקברי יקיריהם".

עוד מזכירים במשרד כי השר לשירותי דת, יעקב מרגי, פנה לפני כמעט שנתיים אל השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' ודרש את התערבות משטרת ישראל למיגור התופעה. מבדיקה שנעשתה בזמנו, מול מחוזות המשטרה ע"י לשכת השר אהרונוביץ' נמצא כי משנת 2004 ואילך נפתחו כ-28 תיקים בממוצע בכל שנה בגין פגיעה בבנייני ציבור או מצבות ופגיעה במקומות שהוגדרו כ"קדושים" ליהודים.

"בתוך כך, נראה כי הדבר הופך להיות ממש מכת מדינה ומקרי בזיזה נוספים התגלו בשנה האחרונה בבתי העלמין בהר הזיתים ובהר המנוחות בירושלים, בקריית אתא, בקריית שאול, בחיפה, בעפולה,במגידו, בפרדס חנה ובבתי העלמין הצבאיים באשדוד ובאשקלון", נמסר מהמשרד לענייני דתות.

מנכ"ל המשרד לשירותי דת אביגדור אוחנה מסר: "השערורייה החמורה של גניבת המתכות מבתי הקברות נמשכת זמן רב. חילול הקברים גורם לכאב מיותר למשפחות הנפטרים נוסף על צערם באובדן יקיריהם. המשרד לשירותי דת ואגף הקבורה במשרד, פועלים וימשיכו לפעול בנושא ואני קורא למשטרת ישראל לנהוג ביד קשה כנגד פורעי חוק אלו".

עם זאת מוסיפים במשרד ומדגישים כי "עמדת המשרד בנושא תקיפה אך, עם זאת אנו מבהירים כי המשטרה היא הכתובת לטיפול בנושא".