ילדים
ילדיםפלאש90

החלטתו של שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, לאמץ את המלצת ועדת שניט לפיה תבוטל "חזקת הגיל הרך", מעוררת מחדש את הויכוח סביב החזקה, אשר נותנת לאם את המשמורת על הילדים שמתחת לגיל 6 להוציא חריגים.

עו"ד רונן דליהו, מומחה לדיני משפחה העומד בראש הפורום הארצי לדיני משפחה בלשכת עוה"ד מברך על החלטת שר המשפטים לאמץ את מסקנות ועדת שניט, ומציין כי המלצותיה של ועדת שניט, אם יהפכו לחקיקה, יעשו מהפך בכל מה שקשור בדין הנוהג בנושאי קטינים ומשמורתם.

דליהו מסביר, כי ועדת שניט ממליצה על שיטה חדשה לחלוטין – אחריות הורית משותפת, המלצת הוועדה לקבוע בחוק כי משמעות האחריות ההורית, יחד ולחוד, היא החובה לדאוג למימוש זכויות הילד על פי עיקרון טובת הילד כשיקול ראשון במעלה. דהיינו: נקודת פתיחה היא שותפות שווה באחריות ההורית. שני ההורים שותפים בכל החלטה מהותית הנוגעת לילדם, ללא קשר לחלוקת זמני השהות של הילד עם מי מהם. לפיכך, לא תהיינה עוד הגדרות של: "חזקת הגיל הרך" "משמורת" "משמורת משותפת" או כל הגדרה אחרת הקובעת מיהו ההורה בעל זכויות עודפות לגבי הילד. ביטול מונחים מיושנים אלו יוצר שוויון הגדרתי בין ההורים, הן בעיני ההורים עצמם והן בעיני הילדים.

יחד עם זאת, לדבריו, יש מקום לבחון הלכה למעשה את המלצות הועדה יחד עם נושאים נוספים שצריכים להיות מוכרעים יחד עימה כמו למשל נושא מזונות קטינים שנידון על ידי ועדת שיפמן, נושא מעמד האמהות החד הוריות ונושאים נוספים. הפורום לדיני משפחה של הלשכה יערוך בימים הקרובים דיון במסקנות הועדה. 

לעומתו, יו"ר הועדה לזכויות הילד, ח"כ זבולון אורלב, דווקא מסתייג מן ההמלצות שאומצו. "לא שוכנעתי שיש צורך סוציאלי או חינוכי לשנות את חזקת הגיל הרך. גם לא קראתי אף מחקר המלמד על הצורך המקצועי בשינוי. לכן אנהג בסוגיה זו בזהירות רבה. רק אם יתברר שטובת הילד, כערך מוביל, מחייבת שינוי, אתמוך בו".

ישיבה משותפת של הוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ציפי חוטובלי ושל הוועדה לזכויות הילד בראשות זבולון אורלב בנושא המלצות ועדת שניט תתקיים ב-7.2 בהשתתפות שר המשפטים יעקב נאמן ויו"ר ועדת שניט, פרופ' דן שניט.