לא פחות טובים. צוות ארץ נהדרת
לא פחות טובים. צוות ארץ נהדרתפלאש 90

לקראת עוד ערב בו תעלה בערוץ 2 התכנית 'ארץ נהדרת' שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם הקומיקאי יאיר אורבך על הרצינות, וכמעט הבהלה, שבה מקבלים רבים בציבור הדתי והימני את המתרחש בתכנית.

אורבך מבהיר מיד בפתח הדברים כי הוא עצמו אינו מתרגש ממסרים כאלה ואחרים בתכניות כ'ארץ נהדרת' ו'מצב האומה' ו"מי שרוצה להיעלב ייעלב ומי שלא לא ייעלב, ואפילו ייהנה". לכולנו הוא מציע לקחת את הדברים "יותר באיזי".

לדבריו יש לראות בתכניות כמו 'ארץ נהדרת' סימפטום למתרחש בחדשות, ועבור כותבי התכניות הללו המציאות בישראל משתקפת במתרחש על המרקע, ומכיוון שהציבור הדתי חסר ייצוג על המרקע החדשותי בערוצים המרכזיים כך נראה ומתפרש בעיניהם העולם. משום כך הם רואים את הציבור הדתי כיורק על ילדות וכמדיר נשים וכו'.

עם זאת מוסיף אורבך ומציין כי בתכנית 'מצב האומה' המצב חמור הרבה פחות שכן שם בכל תכנית "שוחטים פרה קדושה אחרת", והקרבן שם מתחלף, פעם הוא המתנחלים, פעם החרדים ופעם הציבור הערבי. הוא אמנם מודע היטב לכך שהמשתתפים בפאנל מכניסים לדברים את דעותיהם האישיות, אך היעד הוא תקיפה של נושא אחד מזוויות שונות, וברוח זו אוספים כותבי הבדיחות לכל אחד ואחד מהצוות את החומר.

אורבך מתייחס גם לסיכון אותו לוקחים חברי כנסת שמשתתפים בתכניות מעין אלה. הח"כים מגיעים לפורום בו הם צריכים להשיב בשליפה למתקפותיהם של ארבעה חברי פאנל מוכנים היטב עם חומר שסונן מכמה וכמה כותבים העמלים על השחזת הפאנצ'ים במשך כמה ימים. "זה אכן סיכון מבחינת חבר הכנסת, אבל יש להם מסר אחד שאותו הם רוצים להעביר וזו הזדמנות נדירה להעביר אותו בפלטפורמה נוחה יחסית", אומר אורבך ומציין כי לחבר כנסת ניתן יום אחד של הכנה, וביום אחד שכזה ניתן לעשות לא מעט, ואכן ח"כים מתכוננים, מבצעים סימולציות, לומדים אלת הביוגרפיה של משתתפי הפאנל, משערים על מה יתקפו אותם לנוכח הכותרות החדשותיות האחרונות הנוגעות להם וכו'.

ולגבי הנעלבים מתכניות ההומור והסאטירה בטלוויזיה, ומשחיזי התגובות הנזעמות ממליץ אורבך לקבל את הדברים בקלות או פשוט ליזום ולעשות. ולמי שסבור שאין מה לעשות קובע אורבך כי אם ירכזו את הכותבים, הקומיקאים והסטיריקנים הימניים לזירה אחת מושקעת באיכות מקבילה לזו של תכניות ערוץ 2 "היינו עושים את זה לא פחות טוב מארץ נהדרת".

אז יאללה, לעבודה.