אהוד ברק. לשנות את שיטת הממשל
אהוד ברק. לשנות את שיטת הממשלחזקי עזרא

שר הביטחון, אהוד ברק, קרא הערב (חמישי) בנאומו בכנס הרצלייה לראש הממשלה ולראשי המפלגות להוביל מהלך חקיקה לשינוי שיטת הממשל, וליישם את השיטה החדשה כבר בבחירות הקרובות.

 "שינוי שיטת הממשל הוא תנאי הכרחי ליכולת של כל ממשלה לבצע שינויים יסודיים שיאפשרו צדק חברתי. קידום השוויון בנשיאה בנטל, חיזוק הלכידות החברתית ויצירת משילות אפקטיבית המבוססת על ראייה ארוכת טווח, אחריות ושקיפות. בשיטת הממשל הנוכחית הריבונות המעשית מופקעת מידי העם. היא נמצאת בידי הפוליטיקה הסקטוריאלית, לוביסטים ומומחי ספין. וכמובן בידי שיטת הפריימריז, שחרף כל הכוונות הטובות, יוצרת מציאות משחיתה" – אמר ברק.

השר ברק קרא לחקיקה מהירה של שיטת ממשל חדשה שבאמצעותה יוכתר ביום הבחירות מנצח ברור שיקבל מהעם מנדט לפעול מבלי שחרב פוליטית תרחף כל העת מעל לראשו. כמו כן, תחוזק ההפרדה בין הממשלה לכנסת וכוחה של הכנסת כרשות מפקחת ומבקרת יגבר. בנוסף, תחוזק הזיקה בין בוחרים לנבחרים על בסיס אזורי ולא סקטוריאלי.

שיוני השיטה הוא תנאי הכרחי לחיזוק הלכידות החברתית וליצירת משילות אפקטיבית המבוססת על ראייה ארוכת טווח, אחריות ושקיפות.

"יש לנו כעת שעת חסד ייחודית. מעטות היו כמוה בהיסטוריה של ישראל. עומק המשברים שמסביבנו, השיח הציבורי שיצרה המחאה החברתית והתרחשויות פוליטיות פנימיות יצרו הזדמנות חד פעמית אולי, לשלב ידיים ולשנות את שיטת הממשל. כך נטפל לא רק בסימפטומים של כשלי השיטה אלא גם בשורש הבעיה" – אמר ברק – "צריך להגיע לכך שרה"מ הנבחר יוכל לפעול על פי הבנתו את צרכי כלל הציבור לטווח ארוך, ולא על פי חישובי הישרדות של טווח קצר.

"אין ולא יהיה שינוי יסודי כל זמן שזהות ראש הממשלה יהיה אשר יהיה נקבעת על פי מידת הנדיבות שהוא מגלה לשותף השולי המעניק לו רוב של מעל 60 ח"כים. אין ולא יהיה שינוי יסודי כל זמן שזהות הח"כים עצמם נקבעת במידה רבה על פי מידת התמסרותם לקבוצות אינטרס, לקבלני קולות ולקבוצות לחץ בעלות עניין הבוחשות במנגנוני המפלגות הגדולות" אמר ברק.

השר ברק מעריך כי "שינוי השיטה יוביל להשתלבות הולכת וגוברת של מיעוטים ומגזרים שונים בתוך מפלגות השלטון הטבעיות, לטשטוש קווי ההפרדה הסקטוריאליים בחברה הישראלית ולהיעלמותן לאורך זמן של מפלגות של נושא או מגזר אחד".

השר ברק קרא לראש הממשלה ולראשי המפלגות הגדולות להוביל כבר בחודשים הקרובים את מהלך שינוי השיטה הפוליטית באמצעות גיוס כלל הכוחות המרכזיים והציוניים בכנסת,  התלכדות מאחורי היוזמה והובלת מהלך השינוי כבר בחודשים הקרובים. זאת באמצעות מהלך חקיקה מחייב שיביא לידי כך שהבחירות לכנסת הבאה יתקיימו בשיטה פוליטית חדשה.

השר ברק התייחס גם לנושא חוק טל והדגיש כי החוק הזה איננו רלוונטי עוד ואינו נותן מענה לדרישה הצודקת לשוויון בנטל. השר ברק הבהיר כי "במשרד הביטחון מגבשים הצעת חוק ממשלתית המבוססת על העקרונות הבאים: צה"ל בוחר וקובע מי ישרת בשרות חובה .כל השאר משרתים שרות לאומי או אזרחי בקהילה במשך 8 – 12 חודש ובהמשך משתלבים בשוק העבודה. משרתי החובה מעבר לשנה הראשונה יקבלו "גמול שרות" שיגיע בהדרגה לשכר המינימום, כך שיאפשר להם עם השחרור  לרכוש השכלה גבוהה, מקצוע ולהיכנס ברגל ימין לחיים האזרחיים.  לגבי החרדים מעבר למכסה כוללת של  כ-2000 עד 3000 לומדי "תורתו אומנותו", שהם עילויים בתורה, כל השאר ישתלבו כאמור במעגלי השרות והעבודה".