ילדים
ילדיםפלאש 90





תכנית הריאליטי 'האח הגדול' כבר מזמן אינה עוד תכנית ריאליטי, אלא תופעה ומפיקיה מתייחסים אליה בהחלט כך. פרומואים אינסופיים וקדימונים חורגים הרבה מעבר למקובל ומגיעים גם לתכניות אחר הצהרים והחדשות, ואיתם המסרים הבעייתיים של התכנית מגיעים אל בני נוער וילדים.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ד"ר עליזה לביא, חברת מועצת הרשות השנייה ויו"ר ועדת המחקר והרב תרבותיות שברשות, על התכנית, התופעה והחלחול שלה למרחב הציבורי.

ד"ר לביא סבורה שאכן הניסיונות למתן את נוכחותה של התכנית בחיי בני נוער וילדים לא צלחו במסגרת דיוני מועצת הרשות השנייה, כמו גם הניסיונות למתן את היקף השעות המוקדשות בערוצים המסחריים לז'אנר הריאליטי. לביא מספרת שבדיונים ניסתה להתנגד, אך לא ניתן להתעלם מהעובדה ש"הציבור מצביע בעיניים. עם ישראל אוהב לקטר על 'האח הגדול' ולצפות ב'אח הגדול'. "יש יותר מדי שעות ריאליטי ואין די כלים לפיקוח", היא אומרת.

במקביל לדרישה ליתר אחריות של הרגולטור האחראי לפיקוח על תכני הערוצים עולות הטענות של הזכייניות בדבר העדפות הציבור לצד שפע האלטרנטיבות העומדות בפני ציבור הצופים.

לנוכח מציאות זו מחזירה ד"ר לביא את הכדור לידי ההורים וממליצה להם שלא לקוות שהרגולטור יהיה הבייבי סיטר של ילדיהם, אלא ישובו לחנך, כפי שאכן גוברת המודעות של הורים לחובתם כלפי ילדיהם, לדבר על עצם הבהייה מול המרקע, על בזבוז הזמן שבצפייה בריאליטי, על התכניות שכן רואים ושלא רואים, לשוחח על התכנים, ולעיתים לדון במסרים העוברים מהדמויות המופיעות כגיבורות על המרקע.

לביא מדגישה כי המודעות ההורית והמעורבות ההורית חייבת להתחזק במקביל לשיח הקיים מול הזכייניות, שיח המוביל ליותר ויותר הסכמות והפנמת ערכים אחרים מעבר לצבירת עוד ועוד רייטינג וכסף.

ומה יעשו הורים שהם עצמם מכורים לתכניות? לשם כך, אומרת ד"ר לביא, נכון להחזיר את הדיון למסגרות הקהילתיות, בתנועות הנוער, במתנ"סים וכיוצא באלה, ולבטל את התחושה ולפיה עצם העובדה שדבר משודר בטלוויזיה המשמעות היא שהדברים מבוקרים ומפוקחים.

באשר לפרומואים המתאפיינים ברמה רדודה במיוחד ומופיעים בשעות המיועדות לצפיית נוער אומרת לביא כי הכללים אינם באמת קיימים, ובמועצת הרשות השנייה התחושה היא שניתן להשאיר את הביקורת בידי הזכיין עצמו, שכן התפיסה היא שהזכיין אינו מעוניין להמאיס את עצמו על הצופים ויידע לפעול באופן מדוד ואחראי.

ד"ר לביא מתייחסת גם לתכנים הבעייתיים וקובעת כי במבחן התוצאה מתברר ש"עם ישראל לא מתלונן". היא קוראת לציבור לעשות שימוש בנציב תלונות הציבור, להתלונן, ולדבריה "אין סיבה להתייאש. כשיש דיווח ותלונה אמינה, הדברים נבדקים".