תמר בר אשר צבן
תמר בר אשר צבןרשות בתי המשפט

המשטרה תפצה קבוצה של פעילי ימין בהם איתמר בן גביר נועם פדרמן דניאלה וייס נדיה מטר ויהודית קצובר על כך שעוכבו ע״י המשטרה לאחר שהתכוונו להפגין מול ביתו של מפקד פיקוד מרכז גדי שמני. 

נזכיר כי בחודש ספטמבר 2008 עשו הפעילים את דרכם אל ביתו של האלוף דאז כדי למחות נגד צווים מנהלים שהוציא כלפי דמויות בימין.המשטרה עיכבה את אנשי הימין בתחנת מודיעין ובאשר לאיתמר בן גביר הוחלט בסיום החקירה להתנות שחרורו בהרחקה מהיישוב בו מתגורר שמני והפקדה של חמשת אלפים ש"ח. בן גביר סירב ונכלא למשך לילה שלם ושוחרר רק למחרת לאחר שבית משפט השלום ברמלה הורה על שחרורו ללא כל תנאי.

הפעילים הגישו תביעה אזרחית לבית המשפט בסיוע ארגון זכויות האדם בישע שייצג את חלק מהתובעים בטענה כי חירותם נשללה מהם לשווא ואילו הפרקליטות  טענה כי  חל איסור להפגין מול בתים של אישי ציבור ועיכובם של הפעילים היה מתבקש היות ועברו עבירה של התקהלות אסורה.

שופטת בית משפט השלום  בירושלים תמר בר אשר צבן קבעה כי אין מחלוקת שאיש מבין התובעים לא נכנס אל הישוב בו מתגורר שמני ואף לא השתתף במשמרת המחאה כך שאיש מבין התובעים לא עבר עבירה של התקהלות אסורה השופטת גם הזכירה שבסופו של דבר אפשרה המשטרה תפילה של  פעילי ימין אחרים מול ביתו של האלוף בו בזמן שהתובעים עצמם  עוכבו ע״י המשטרה.

השופטת גם קבעה כי בעיכובם של הפעילים חרגה המשטרה  מהנחיות היועץ המשפטי באשר לקיומן של מחאות מול בתים פרטיים.  

בפסק דינה מתחה השופטת בר אשר, ביקורת קשה על הליך העיכוב והמעצר תוך שהיא כותבת "לא הייתה כל הצדקה לנקוט צעדי מנע של עיכוב התובעים באופן לא חוקי תוך פגיעה בזכויותיהם ונקיטה בצעדים שמתאימים למשטרים אפלים בהם נשללת חירות של אזרחים לבל יעיזו להביע את דעותיהם בפומבי. שיקול הדעת שהופעל ביחס לתובעים היה לקוי ופסול ורחוק מלהתאים לדרך שבה נוהגים במשטרים דמוקרטים ביחס למי שביקש להביע את דעתו להפגין נגד החלטות השלטון".

השופטת קבעה כי פעילות המשטרה חטאה לתפקידה במדינה דמוקרטית.

טענות הפרקליטות לפיהן לתובעים לא נגרם נזק ממשי כתוצאה מפעולת המשטרה נדחתה על ידי השופטת שקבעה כי "שלילת חירותו של אדם ללא הצדקה בניגוד לחוק היא הפגיעה בזכות היסודית ביותר של האדם ודי בעצם שלילתה כדי לגרום נזק".

נוכח טענות הפרקליטות כי מדובר בתובעים אשר לא מהססים להגיש תביעות נגד המשטרה קבעה השופטת כי אכן יש לחשוש מפני הרתעת יתר שתפגע בפעילותה השוטפת של המשטרה, אך גם יש לחשוש אולי אף יותר מעיכובים ומעצרים מיותרים הנעשים ללא הצדקה חוקית , השופטת הורתה לשלם לכל אחד מהתובעים פיצוי בסך 4700 שקל ובעניינו של איתמר בן גביר שנכלא למשך 24 שעות הורתה על פיצוי של 14000 אלף שקל.

נעם פדרמן ואיתמר בן גביר מסרו בתגובה "כאשר אנשי שמאל הפגינו מול בתים של עובדי ציבור  איש לא עצר אותם ושי ניצן קבע שאין בכך כל עבירה. מאידך רק אותנו מעכבים ועוצרים. הגיע הזמן שבפרקליטות יפנימו כי חופש הביטוי וזכויות אזרח הם לא רק באשר לאנשי שמאל ומחבלים אלא גם באשר לאנשי ארץ ישראל אוהבי עמם ומולדתם".

תנועת נשים בירוק מברכת על החלטת השופטת. בתנועה מציינים כי השופטת גם מתחה ביקורת קשה על המשטרה שעיכבה ועצרה פעילים רבים בדרכם למשמרת מול ביתו של גד שמני, במחאה על הוצאת צווים מנהליים נגד אנשי ימין.

"יש להחלטה זו חשיבות גדולה ביותר לחופש הבעת דעות, במיוחד למחנה הלאומי הנרדף. הלוואי שבקרוב גם יקום שופט אמיץ שיעז למחות נגד הצווים המינהליים המופעלים נגד פעילי ימין החושבים אחרת מיוצרי "גנין ג'נין". יישר כח ענק לארגון זכויות אדם ביש"ע ולאורית סטרוק העומדת בראשו על עבודתה הבלתי נלאית למען זכויות היהודים ביש"ע. עבודתה המסורה משפרת את ערכי הדמוקרטיה של מדינת ישראל. תנועת נשים בירוק החליטה להקדיש את הפיצוי הכספי בו זכינו, לשתילת עצים לגאולת קרקעות המדינה ביהודה".