מצא את ההבדלים. מיגרון
מצא את ההבדלים. מיגרוןפלאש 90

במליאת הכנסת נדחתה הצעת החוק של ח"כ יעקב כץ (כצל'ה) שנועדה לאסור רמיסת זכויות ילדים במהלך הרס ופינוי בני משפחה מבתיהם.

ההצעה, שהוסרה מסדר היום, באה לקבוע כי ביצועו של צו הריסה, פירוק או סילוק של בניין מאוכלס לא יקבע לשעות שבין 18:00 ל-8:00 למחרת. כמו כן, לא יבוצע צו הריסה מנהלי בשעות אלו. בנוסף, בטרם ביצוע צו הריסה מנהלי, יאפשר הגורם המבצע לבעל הנכס, למחזיק בו או למתגורר בו לפנות בצורה מכובדת את מטלטליו מתוך הנכס.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "מטרת הצעת חוק זו היא לשמור על כבוד האדם וחירותו כבן אנוש. כאשר מבוצע צו הריסה על ידי מי מן הרשויות, יש לדאוג כי למרות קיום הדין בהריסת הנכס, שאר זכויות האדם של בעל הנכס ישמרו.זכות אנוש בסיסית היא שבית מגורים לא יפונה מתושביו באישון לילה. לא יעלה על הדעת שאנשים המוצאים מבתיהם בכפייה, גם אם בצדק, ייוותרו בחוץ ללא יכולת סבירה למצוא מחסה. כמו כן, גם אם הנכס שעליו הוצא צו ההריסה אינו חוקי וראוי להריסה, הנכסים שבתוכו אינם הפקר ולכן יש לאפשר לבעל הנכס לשמור עליהם ולפנותם לפני הריסת הנכס. בנוסף, באמצעות שילוב ההסדר המוצע עם הוראות החוק הקיים, מוצע כי אם הצו בוצע שלא על פי הוראות אלו, יהיה זכאי בעל הנכס או המחזיק או המתגורר בו לפיצוי על נזק שנגרם לו".

בנאומו לפני ההצבעה תקף כצל'ה את החלטת ראש הממשלה להורות לחברי הכנסת של הליכוד להתנגד להצעה. הוא הזכיר בדבריו את מאבקי הארגונים השונים נגד השימוש בפרוות ואף את ההחלטה של משרד החקלאות לאסור הכנסת פרה לבית 'האח הגדול' כדי שלא לפגוע בזכויותיה של הפרה. כצל'ה הטיח בחברי הכנסת שדואגים לזכויותיהם של בעלי חיים ואילו לזכויותיהם של ילדים בהתנחלויות ואף בפזורה הבדואית אינם דואגים.

כצל'ה הציע בציניות לחברי הליכוד להודיע על בחירתו של נתניהו ליו"ר מפלגה נצחי, וכך, טען כצל'ה, אולי לא יחשוש מבחירות מתקרבות ולא יחוש צורך לרמוס את זכויותיהם של ילדים יהודים. “לפחות אל תפעלו כגנבים בלילה", אמר כצל'ה והזכיר את האירועים הקשים במגרון, במצפה אביחי ובמקומות נוספים בהם הוצאו ילדים ותינוקות מבתיהם בשעת לילה כדי לבצע את הרס המבנה.

השר משולם נהרי הגיב בשם הממשלה להצעה וקבע כי הממשלה אינה תומכת בהצעה כיוון שהיא לא מוצאת הבדל בין הרס ביום לבין הרס בלילה.

ההצעה נדחתה ברוב של 21 חברי כנסת מול 9 בלבד שתמכו. בין המצביעים נגד היו השרים יעלון, ישי אדלשטיין, ארדן ופלד. כך גם חברי הכנסת רגב, חוטובלי. חברי הכנסת של הבית היהודי יצאו מאולם המליאה בעת ההצבעה.