
הוועדה לפניות הציבור קיימה היום (שני) דיון בעקבות תלונות אזרחים על התחבורה הציבורית בכלל ובירושלים בפרט.
במהלך הדיון הודיע סמנכ"ל חברת סיטיפס, שי אייזנברג, המפעילה את הרכבת הקלה בבירה, כי "כל הקנסות שהוטלו עקב שימוש בכרטיסים לא תקפים עקב בעיה בירוקרטית בין אגד לסיטיפס יבוטלו".
יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אזולאי (ש"ס), שדרש לבטל את הקנסות, בירך על הצעד ודרש לבטל את הקנסות גם לאלו שמיהרו לשלם ולא ערערו, "אזרחים רבים מוותרים על הזכות לערער עקב חוסר האמון במערכת ובטיפולה בתלונות. ביטול הקנסות זוהי בשורה של ממש לתושבי ירושלים".
בעניין הטיפול הלקוי של משרד התחבורה בתלונות הציבור, הודיע כי "יפנה לשר התחבורה על-מנת לחזק את מערך פניות הציבור במשרד בתקציבים ובתקנים". אזולאי הודיע שיעביר את הפניות שהתקבלו בוועדה למנכ"ל המשרד. עוד קרא אזולאי למשרד התחבורה "להפריד בין הליכים מנהליים להליכים חקירתיים הנמשכים זמן רב והמחייבים הגעה פיזית של המתלוננים לאחד מארבעה אתרים של המשרד כדי לתת עדות בגין עבירות נהגי התחבורה הציבורית".
אל הוועדה לפניות הציבור בכנסת הגיעו תלונות רבות של אזרחים על מפעילי התחבורה הציבורית, ביניהם מפעילת הרכבת הקלה בבירה, חברת סיטיפס. בעיה שחזרה על עצמה, נבעה מהעובדה שעד כה לא מתקיים סנכרון בין אגד לסיטיפס, בניגוד לכוונה לאפשר לנוסעים, מעבר ללא תשלום בין אגד לרכבת הקלה ולהיפך.
מקור הבעיה בקידוד כרטיסי הרב קו של הנוסעים. לטענת חברת סיטיפס "עד לשעה זו אגד מתעלמת מהנחיות משרד התחבורה ומוכרת כרטיסים שאינם תקפים ברכבת הקלה. הדבר מסב נזק כלכלי לחברת סיטיפס".
עפ"י החלטת הנהלת סיטיפס, "נוסעי הרכבת הקלה שיעשו שימוש בכרטיסים הלא תקפים יקבלו התראת קנס על סכום אפס והקנסות יועברו במקביל למשרד התחבורה, שיטיל אותם על אגד. הסמנכ"ל אייזנברג הודיע, כי "מעתה החברה לא תגבה תשלום בגין העלאת עגלות תינוקות לא מקופלות לרכבת, שלא בשעות השיא. החברה תביא לידיעת הציבור, את לו"ז הפעילות של הרכבת תוך ציון מהן שעות השיא".
עוד עלה בדיון כי הטיפול של משרד התחבורה בתלונות אזרחים עקב שירות לקוי, אי עמידה בחובות מצד מפעילי התחבורה הציבורית, עבירות של נהגים ועוד, נמשך חודשים ארוכים, לעיתים אף יותר משנה. המתלוננים נדרשים להגיע לאחד מארבעה מרכזים של המשרד ברחבי הארץ ולהעיד בפני חוקרי המשרד, מה שמצריך מהם לוותר על יום עבודה. במקרים רבים, המתלוננים נתקלים בחוסר מענה מצד משרד התחבורה.
ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (קדימה) ביקשה להוכיח כי אין מענה לפניות אזרחים במשרד התחבורה וחייגה תוך כדי הדיון מהטלפון הפרטי שלה לשני מספרי טלפון של חוקרי המשרד שאמורים לחקור תלונות אזרחים אך העלתה חרס בידיה. הסתבר שאין אפילו מענה קולי. "היחס של משרד התחבורה לאזרחים מחפיר ומזלזל" אמרה והוסיפה ש"כפי הנראה מפעילי התחבורה הציבורית הפנימו זאת היטב ומצפצפים על משרד התחבורה ולא ממלאים אחר הנחיותיו בנושא רמת השירות".
ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר "הציבור נואש משרד התחבורה ולכן תלונות רבות בכלל לא מגיעות למשרד. מפעילי התחבורה הציבורית, בכללם, נהגי מוניות יודעים שלא יאונה להם כל רע ולכן מפרים את הנחיות משרד התחבורה ונותנים שירות לקוי לאזרחים".
סגן מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון אמר כי "המשרד הקים ועדת אכיפה, שאמורה לקצר הליכים ולתת מענה הולם והמיר לתלונות אזרחים. חשוב לזכור במדי יום יש 60 אלף נסיעות בתחבורה הציבורית שזו כמות אדירה של נסיעות ותהליכים סביבן". גנון אישר שקיים מחסור בתקנים ובתקציבים על-מנת לתת מענה לכל הפניות והתלונות המגיעות אל המשרד.
בישיבה השתתפו מספר פונים לוועדה, שסיפרו על התמשכות הטיפול בתלונותיהם. אחדים מהם דיווחו על פרקי זמן שעלו על שנה וחצי ואף על שלוש שנים וטרם הסתיימו.