אהרון ברק: ההתנחלויות - בלתי חוקיות

"אני לא חושב שהכול שפיט. אף פעם לא אמרתי את זה. לא הכול שפיט. יש עתירות שהן לא שפיטות", כך טוען נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק, בראיון ששודר בערוץ הכנסת.

השופט ברק התייחס לתרבות השלטונית הנהוגה בישראל ואמר: "כשנגד שר פלוני יש ראיות לכאורה שבתוקף תפקידו כשר לקח שוחד והוא אומר 'אני זכאי', עולה שאלה האם האיש רשאי להמשיך בתפקידו כשר. במדינות דמוקרטיות הגישה המקובלת היא שהוא לא יכול להמשיך. אצלנו אין תרבות שלטונית מהסוג הזה ובימ"ש הוא זה שצריך לומר לו: 'אתה רשאי להוכיח את זכאותך, אבל אינך רשאי להמשיך בסמכותך".

השופט ברק נדרש גם ליחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת. לדבריו, "אם הרשות המחוקקת או המבצעת רוצות לפגוע באחד מיסודות הדמוקרטיה, הפרדת רשויות, ביהמ"ש חייב להתערב, גם אם זה פוגע במעמדו. אם הכנסת לא מרוצה, שתעשה מה שהיא צריכה לעשות ותשנה את הדין כדי שהפעולה תהיה חוקית. הכבוד שאני רוחש לכנסת הוא גדול, אפילו יותר מהכבוד שרוחשים לה חברי כנסת מסוימים. אנחנו שלוש רשויות, כולן שוות, והכנסת היא 'האח הבכור'. עם זאת, יש לפעול נגד אי חוקתיות".

בהמשך לפסיקת בג"צ מהחודש שעבר על איחוד משפחות, אמר הפרופ': "בכל הפרסומים בנושא דיברו על דמוגרפיה וכשאני ישבתי בתיק הזה, איש לא דיבר על דמוגרפיה. המדינה הופיעה והציגה תצהירים לפיהם 'זה לא דמוגרפיה, זה ביטחון נטו'. אתה שואל אותי האם שיקרו לי אז? איני יודע. יכול להיות שאז היו תכניות מסוג א' ואח"כ היו תכניות מסוג ב'. התכניות הפוליטיות משתנות מיום ליום".

באשר להתנחלויות אמר פרופ' ברק: "לפי החוק, התנחלות היא לא חוקית. אך זה לא אומר שאנשים שנמצאים שם הם הפקר. אם הייתי חושב שגדר הביטחון היא החלטה פוליטית הייתי פוסל אותה. כל עוד זה נוגע לענייני הביטחון, מי שנמצא באזור, בין אם זה תושב ערבי או יהודי , הוא זכאי להגנתו של המשפט הבינלאומי ההומניטארי".

דבריו אלה של ברק זכו לתגובתו של יו"ר 'האיחוד הלאומי', חבר הכנסת יעקב כצל'ה כץ שאמר: "ערך הדמוקרטיה  כל כך גדול, כך שהעם היהודי לדורותיו יכול לשרוד אמירות חריגות ושוליות של אנשי קצה כאהרון ברק. הציונות ומפעל ההתישבות שלה החלו לפניו וימשיכו ביתר שאת גם הרבה אחריו".