מבט מהר הזיתים להר הבית
מבט מהר הזיתים להר הביתפלאש 90

בכנסת יתקיים היום (ב') דיון מיוחד סביב ההתנהלות בהר הזיתים. לפני הכנס התקיים במוצאי שבת בהיכל שלמה כנס מיוחד בהשתתפות בכירים ישראליים ואמריקאים, בהם גם חברי קונגרס, ובמהלכו נחשפו פרטים מטרידים ביותר סביב המתרחש בהר.

האורחים המכובדים מארה"ב, בהם ראשי ארגונים יהודיים, קיימו ביום שישי סיור בהר הזיתים, אך גם האוטובוס שלהם זכה למתקפה אלימה של פורעים ערבים רעולי פנים. על האירוע בהיכל שלמה ועל הסיור מספר ביומן ערוץ 7 אריה קינג, ממארגני הכנס.

בכנס המדובר השתתפו גם בכירים ישראליים כסגן שר החוץ, חבר הכנסת דני איילון, חברי הכנסת הרצוג, דנון, חוטובלי ואישים נוספים. מנגד, כאמור לקחו חלק באירוע בכירים בקהילה היהודית בארצות הברית ובהם גם חברי קונגרס.

קינג מציין בדבריו כי האירוע מתרחש לאחר כשנתיים של פעילות שנוהלה על ידי "אנשים שהר הזיתים חשוב להם כאתר בעל חשיבות היסטורית לעם היהודי". המהלך נוהל בידי האחים אייב ומנחם לובינסקי שקיבצו אישים מישראל ומארה"ב ל'קואליציה למען הר הזיתים', מיזם שמטרתו הגברת המודעות למצב החמור בהר הזיתים, כהגדרתו של קינג המתאר את המציאות העגומה מאז שוחרר האזור בשנת 67', ולכאורה נפתחה הגישה ליהודים אל המקום, אך בפועל לא נעשה די כדי להבטיח זאת.

"כהכנה לאירוע יצא אוטובוס ובו כחמישים איש מהאורחים לסיור בהר הזיתים, ובאופן צפוי הוא הותקף", מספר קינג. פורעים ערבים יידו אבנים על אוטובוס האח"מים. אחת האבנים נחתה סמוך לחבר קונגרס שהחליט לקחת אותה איתו ולהציג אותה בקונגרס כ"דרישת שלום" שאותה קיבל בעת ביקורו בהר הזיתים.

קינג רואה באירוע אירוע לא מפתיע לנוכח ההתקפות החוזרות ונשנות על מבקרים במקום, הבנייה הנמשכת של המסגד הלא חוקי בצמידות לגדר בית העלמין ואירועים נוספים. הוא אף מדווח כי לפחות על חמש חלקות ענק ששייכות למשפחות יהודיות וכוללות כמה דונמים, חלקות שנועדו לקבורה יהודית, נבנו עשרות יחידות דיור ערביות לא חוקיות. עוד הוא מספר על כך ש"ערבים פינו קברים ישנים, השליכו את העצמות אל שטח בית הקברות והם משתמשים בשטח".

לדבריו האירועים הללו ידועים היטב לרשויות ולממשלה, אך אלו אינן עושות דבר לבלימת התופעות, עד שכעת הגיעו אנשי הקונגרס האמריקאי וחזו במתרחש בעצמם.

עוד מוסיף קינג ומספר על חלקת המשהאדים שבהר הזיתים, חלקה שהפכה למזבלה ותמונות מהמתרחש במקום יוצגו לעיניהם של חברי הכנסת מחר.

קינג מברך על עליית המדרגה בהתייחסות חברי הכנסת לתופעה, עליית מדרגה בדמות השתתפותו של סגן שר החוץ בכנס, ואולם הוא מדגיש כי מבחן המעורבות הישראלית יהיה ביישום בשטח של הדברים שהובטחו על ידי ממשלות ישראל. הוא עצמו אינו מבין כיצד זה המשרד לענייני דתות אינו לוקח את הנושא לטיפולו במלא תשומת הלב, וכך גם משרד ראש הממשלה והמשרד לביטחון פנים. "בחודש האחרון היו עשר תקיפות, ואם אני יודע את זה גם המשטרה יודעת על זה. השאלה היא איך מתרגמים את הדברים לצעדים פוליטיים", הוא אומר.