תקנה גדולה או בית דין שדה?

מושב טעון במיוחד התקיים הערב (שני) במסגרת כנס ירושלים התשיעי של העיתון 'בשבע', תחת הכותרת 'פורום תקנה – תקנה גדולה או בית דין שדה'.

בדיון השתתפו הרב שמואל אליהו רבה של צפת, הפסיכולוג ד"ר דניאל גוטליב, דבי גרוס מנהלת מרכז הסיוע לנשים דתיות, עו"ד אביעד ויסולי, יהודית שילת מנהלת פורום תקנה ורועי שרון כתב ערוץ 10 אשר חשף את פרשת הרב אלון.

הדיון הפך לסוער כאשר עורך הדין אביעד ויסולי אשר הציג את עצמו כמקורב למשפחת הרב אלון טען כי "פורום תקנה הינם חבורת תליינים. פורום שהוא גם הדיין, גם התובע וגם המוציא לפועל, ללא הליך משפטי וללא פרוטוקול הינו פסול – זוהי חבורה של תליינים, פעילות בלתי אפשרית. הנזק שעשה הפורום כאשר פנה לתקשורת בפרשת הרב אלון בטרם הוכחה אשמתו הוא נזק שאי אפשר לתקנו".

הרב שמואל אליהו הביע את דעתו על חשיבותו של הפורום וציין כי היה מעדיף שהבירורים בנושא התנהלו ויתנהלו בבית דין, "חשיבותו של הפורום היא גדולה אמנם, כל סיפור כזה הוא 'פצצה מתקתקת' שיש לעצור, מצד אחד יש בי הערכה לפעילותו של הפורום ומאידך, זהו פורום ולא בית דין". הרב אליהו הזכיר בדבריו את פרשת חיים רמון ש'תפרו לו תיק' לדבריו, "ומי ערב כי תיק כזה לא יכול להיתפר על כל אחד מהיושבים באולם, נדרשת התייחסות יותר מדויקת מצד אנשי הפורום".

מנהלת פורום 'תקנה' יהודית שילת ודבי גרוס הגנו על חשיבותו של פורום תקנה, "אנשים כמו אביעד ויסולי ודומיו, שאין להם רגישות לקורבנות אלא לבעלי הכוח, לא ימנעו מפורום תקנה להיות נחמתם ותקוותם של אנשים נפגעי ניצול מיני. ואם אנשי הפורום הם אימתם של עברייני מין אז הפורום ממלא את תפקידו", אמרה יהודית שילת.

עוד ציינה שילת, "פורום תקנה נחוץ ונדרש, הוא אף יותר טוב עבור הנידון מאשר בית דין. בפורום חברים רבנים בכירים רבים לצד נשים, הרב לבנון תליין? הרב ליכטנשטיין תליין? הסיכוי כי איש או אישה ימציאו עוול הוא נמוך, ומכל מקום, בתהליך המורכב במסגרתו מטופלת כל תלונה המגיעה לפורום, הכוללת אימות ועדויות אין מקום לטעויות", סיפרה מנהלת הפורום כאשר הרחיבה על ההליך הפורמאלי של טיפול בתלונות.

"זהו אינו בית משפט, ואנו איננו פועלים על פי הפרוצדורות של בית משפט, עם כל המורכבות של הנושא, כמו כן אנחנו לא מטפלים במקרה אם הנתבע איננו מעונין ולא רוצה לשתף פעולה", הדגישה.

ד"ר דניאל גוטליב אמר כי הקמת הפורום הינה בשורה חשובה, אשר מעבירה את המסר כי הבעיה אכן קיימת, זהו מסר עבור כל קהילה וקהילה ש'גם אצלנו זה יכול לקרות'. את הנושא הטעון סיכמה דבי גרוס כאשר אמרה "אם חס וחלילה זו תהיה הבת או הנכדה שלכם, אתם תברכו על היום בו הוקם פורום תקנה".