אופנוע
אופנועצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק לתיקון פקודת ביטוח רכב מנועי.

הצעת החוק שאושרה סופית, קובעת כי מרכיב ההעמסה יהיה בשיעור של בין 5.5% לבין 6.5% (במקום 6% הקבועים כיום). הח"כ היוזם שאמה-הכהן אמר כי "הדבר יאפשר הנחה מקסימלית של עד 40% ביחס להיום". זאת בהתאם לשילוב הקטגוריות אליהן משויך האופנוען, כגון נפח האופנוע, השתתפות עצמית שנרכשה וגיל האופנוען.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ שאמה-הכהן, הציג את ההצעה שהוכנה בוועדה ואמר כי יזם את ההצעה "במטרה להביא להוזלת תעריפי ביטוח החובה לאופנועים. רוב נהגי האופנוע רוכשים את ביטוח החובה לאופנועים שלהם מחברת הפול, שהיא החברה המאגדת את כל חברות הביטוח, ומחויבת לבטח בביטוח חובה את כל מי שחפץ בכך ולא עלה בידו להשיג פוליסת ביטוח במחיר סביר בשוק החופשי".

"העובדה שרוב ביטוחי האופנוע נעשים בחברת הפול היא אילוץ, שכן רוב חברות הביטוח מסרבות לבטח אופנועים, או גובות תעריפים גבוהים מוגזמים בעד פוליסת הביטוח לאופנוע, שכן חברות הביטוח קובעות את הפרמיה לפי מידת הסיכון הכרוך בנהיגה באופנוע, הנחשב לגבוה יותר לעומת הסיכון הכרוך בנהיגה כלי רכב אחרים. לעומת זאת, התעריפים שגובה חברת הפול נקבעים בידי הרשות, שהיא שר האוצר או מי שהוא מינה לצורך זה לפי פקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש], התש"ל-1970".

שאמה-הכהן אמר עוד כי "כדי להביא להפחתה בתעריפי ביטוח החובה לאופנועים, בהתחשב בחשיבות הרבה שאני רואה בסיוע לרוכבי האופנועים, שרבים מהם הם אנשים צעירים שאינם מסוגלים תמיד לעמוד בתעריפי הביטוח הגבוהים, נקבע בתקנות ביטוח רכב מנועי, כי ניתן לכלול בביטוח חובה של כלי רכב שאינו מבוטח במסגרת הפול מרכיב העמסה, כלומר תוספת לפרמיה של אותם כלי רכב, שנועדה לממן את הוזלת תעריפי הביטוח לכלי רכב המבוטח במסגרת הפול. בעבר, שיעורו של מרכיב ההעמסה לא נקבע במדויק בתקנות, אלא רק כי לא יעלה על 8% מעלות הסיכון הטהור בשוק החופשי. בפועל, בשנים האחרונות נקבע מרכיב העמסה בשיעור נמוך מאוד, שלא הביא להוזלה בתעריפי הביטוח לאופנועים ואף להיפך, הביא לייקור חד".

שאמה-הכהן הוסיף כי "בשל כך, יזמנו לפני כחצי שנה, ח"כ פניה קירשנבאום (ישראל ביתנו), אני ו- 27 ח"כים נוספים מסיעות הבית השונות, תיקון לפקודה, שעיגן בחקיקה ראשית את החובה לכלול מרכיב העמסה בתעריפי הביטוח שקובע משרד האוצר לפול, בשיעור 6% מעלות הסיכון הטהור בשוק החופשי. עוד בעת הצגת התיקון האמור במליאת הכנסת, ציינתי כי נעקוב אחר הוזלת תעריפי ביטוח החובה לאופנועים בעקבות התיקון, ונבחן אם יש צורך לתקן שוב את הפקודה כדי להביא להפחתה בתעריפים אלה.

מאחר שנוכחתי לדעת שהתיקון האחרון לפקודה לא הביא להוזלה מספקת של תעריפי ביטוח החובה לאופנועים, יזמתי תיקון נוסף לפקודה. לפי המוצע, בקביעת תעריפי ביטוח לפול על ידי הרשות, שיעור מרכיב ההעמסה יהיה בין 5.5% ל-6.5% מעלות הסיכון הטהור בשוק החופשי, כלומר שיעורו לא ייקבע בחוק במדויק, אלא ישתנה במסגרת הטווח האמור. התיקון המוצע יאפשר למשרד האוצר גמישות לצורך ביצוע שינויים בשיעור מרכיב ההעמסה, בהתאם לנתונים הדינאמיים שיש בהם כדי להשפיע על שיעורו, ובכלל זה מספר התביעות, מספר כלי הדו-גלגליים העולים על הכביש לעומת כלי רכב אחרים ועוד".

הצעת החוק קובעת הוראת שעה לשנים 2012 ו-2013, לפיה בשמונת החודשים האחרונים של שנת 2012 (מה-1 במאי השנה), מרכיב ההעמסה הצפוי לא יפחת מ- 6.3 אחוזים, ובשנת 2013 לא יפחת מ- 6.2 אחוזים, כאשר הוראת השעה ביחס לשנת 2013 תחול רק אם הרשות קבעה לשנה זו תעריפי ביטוח לפול המייקרים את התעריף הממוצע לביטוח אופנועים בבעלות פרטית במסגרת הפול.

"אני מקווה כי הצעת החוק אכן תסייע לרוכבי האופנועים ותעודד את השימוש באופנוע, בעיקר לאור התועלת החברתית הטמונה בו מבחינת צמצום הגודש בכבישים וזיהום האוויר", סיים שאמה-הכהן.