הענקת כתב המינוי
הענקת כתב המינויצילום: מגד גוזאני

פרופסור איוון פרידמן תעמוד בראש מועצת רשות העתיקות ותחליף בתפקיד זה פרופסור בנימין זאב קדר.

שרת התרבות והספורט לימור לבנת, הממונה על רשות העתיקות, קיבלה היום את פרופ' פרידמן, ראש המחלקה להיסטוריה כללית באוניברסיטת בר אילן, הנחשבת לחוקרת בעלת שם עולמי בחקר תולדות הארץ בתקופה הצלבנית מנקודת מבט היסטורית וארכיאולוגית, בלשכתה והעניקה לה את כתב המינוי לתפקיד.

מינויה של פרופ' פרידמן התאפשר בעקבות תיקון חקיקה, שהובילה שרת התרבות ואושר על ידי הכנסת. השינוי הוביל לכך שבראש מועצת רשות העתיקות יוכלו לכהן אך ורק חוקרים ואקדמאים בכירים מתחום ההיסטוריה והארכיאולוגיה, ולא מתחומי מחקר שאין להם נגיעה לפעילות המועצה.

בנוסף, אפשר התיקון למנות חוקרים בכירים ובעלי שם שאינם חברים באקדמיה הלאומית למדעים. עם הסרת מגבלה זו התאפשרה בחירה מתוך מגוון רחב של מומחים בעלי שם וניסיון.

מבין שורה של מועמדים לתפקיד, החליטה השרה לבנת לבחור לתפקיד את בפרופסור איוון פרידמן : "אני מברכת פרופסור איוון פרידמן על המינוי ליו"ר מועצת רשות העתיקות. מדובר בחוקרת ומדענית מצוינת בתחומה בעלת רקע אקדמאי ומדעי מפואר הן בארץ והן בעולם. אני משוכנעת שניסיונה הרב והידע העשיר שלה יסייעו בידיה להוביל ולקדם את חקר הארכיאולוגיה בארץ ישראל בצורה הטובה ביותר. אם בהיסטוריה עסקינן, הרי שמינויה של פרופסור פרידמן לתפקיד הוא גם בבחינת נקודת ציון היסטורית, שכן זו הפעם הראשונה שמתמנה אישה לתפקיד החשוב הזה, ואני בהחלט גאה שהיה לי את הכבוד למנותה. אני רוצה להודות ליו"ר המועצה היוצא פרופסור בנימין זאב קדר על תרומתו והמסירות הרבה שבה מילא את תפקידו".

פרופסור איוון פרדימן, בת 66, נשואה ואם לשישה ילדים, הינה בעלת רקע מדעי ומחקרי של כ-40 שנה באקדמיה ומאז שנת 71 היא פרופסור ומרצה בכירה. היא נחשבת למרצה וחוקרת מובילה בארץ ובעולם בהיסטוריה ובלימודי ארץ ישראל.

כיום היא מכהנת כראש המחלקה להיסטוריה באוניברסיטת בר אילן וכמנהלת הקתדרה על שם לזרוס פיליפס להיסטוריה כללית. זוהי כהונתה השנייה כראש המחלקה לאחר שבעבר שימשה כראש המחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה. במקביל פרידמן גם כיהנה כחברת המועצה הארכיאולוגית של רשות העתיקות, ערכה בכתב היוקרתי קתדרה, והיתה חברת מערכת הספרים של יד בן צבי.

מאמריה ופרסומיה של פרופ' פרידמן זכו להערכה רבה בקהילה המדעית הבינלאומית. היא כתבה וערכה לאורך השנים 6 ספרים וכ- 50 מאמרים מדעיים שהתפרסמו בהוצאות יוקרתיות ברחבי העולם. על ספרה Encounter between Enemies אשר יצא לאור בהוצאת ליידן היוקרתית זכתה פרידמן בשנת 2002 בפרס יד בן צבי.

לצד תפקידיה באוניברסיטה פרידמן גם ארגנה כנסים מדעיים רבים בארץ ובעולם ,הובילה והשתתפה בחפירות ארכיאולוגיות רבות וזכתה במענקי מחקר רבים בארץ ובעולם. פרידמן גם שמשה כמרצה אורחת באוניברסיטת קיימברידג' באנגליה וכחוקרת בספריית Dumbarton library בוושינגטון.

בתגובה למינויה אמרה פרופ' פרידמן: "אני מודה על האמון שניתן בי בבחירתי לתפקיד החשוב של יו"ר רשות העתיקות. אני רואה חשיבות רבה בפעילות הרשות בחשיפת עברה של ארצנו ואפעל לפיתוח והרחבת פעילות זו".