ישראל כץ
ישראל כץצילום: פלאש 90

שר התחבורה, ישראל כץ, הודיע היום (שני) על רה-ארגון ברכבת ישראל, באופן מיידי וחד צדדי ללא שיתוף פעולה של ועד העובדים.

כץ טען כי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הסכים להצעות פשרה שגיבשו הנהלת הרכבת ומשרדי הממשלה, אך יו"ר הוועד, גילה אדרעי, מנעה ממנו מלחתום על הסכם, "אדרעי טירפדה באופן בוטה כל הסכם".

שר התחבורה הוסיף, "תפקידי להחזיר את הרכבת לשליטת הציבור, ולא אאפשר מצב שבו הנוסעים יהיו בני ערובה של העובדים".

על-פי התוכנית תוקמנה שלוש חברות לרכבת, שיעסקו בשלושה תחומים: תחזוקה, מטענים, ופיתוח עסקי. בנוסף, תועבר תחזוקת 132 קרונות חדשים לידי היצרנית, חברת בומברדייה.

עוד הדגיש השר כי אם הועד ישבית או ישבש את תנועת הרכבות, לא יהסס לסגור את הרכבת לתקופה של מספר חודשים, וזאת עד שתאורגן מחדש, "אנחנו מושיטים יד לעובדים, והם מאגרפים אותה ומכים בנוסעים. אם נראה הפרות סדר פראיות, לא יהיה מנוס מסגירת הרכבת".

ח"כ דב חנין הגיב להחלטת השר כץ, "השר כץ הכריז היום בעצם על מהלך הפרטה בשלבים של הרכבת. הקמת חברות הבת בשיתוף המגזר הפרטי, והוצאת תחזוקת רכבות למיקור חוץ, משמעותם – תחילת הפרטה בפועל של הרכבות בישראל".

"הניסיון העולמי של הפרטת רכבות הוא קשה. הדוגמא הבריטית של ההפרטה, גולת הכותרת של התאצ'ריזם, הובילה לפגיעה קשה ברמת השירות לנוסעים, בלוחות הזמנים, ברמת הבטיחות ובתנאי העבודה. כל הפרמטרים הללו הידרדרו מטה, חוץ מפרמטר אחד שדווקא עלה – מחירי הנסיעה. הכישלון היה חרוץ כל כך שהממשלה נאלצה לשוב ולהלאים את שירותי הרכבת.  הניסיון הבינלאומי צריך ללמד שדווקא רכבת ציבורית ובלתי מופרטת יכולה להיות יעילה ומתקדמת במיוחד. דוגמא בולטת אחת היא צרפת. אשר על כן, במקום להוביל מהלך של הפרטת רכבות על פי האידיאולוגיה הניאו-ליברלית הקיצונית, צריך היה להגיע להסכם הוגן עם עובדי הרכבת ולחזק את רכבת ישראל כשירות ציבורי חיוני".