בן כספית
בן כספיתפלאש 90

לבית משפט השלום בתל אביב הוגשה הבוקר תביעה בגין לשון הרע נגד העיתונאי ובעל הטור הבכיר בן כספית ממעריב, בגובה מליון ש"ח.

התובע, תא"ל במיל' יצחק (יצה) יעקב, טוען באמצעות עורכי הדין יהושע רזניק וינון סרטל, כי במשך כמעט עשור פרסם כספית, בהזדמנויות שונות בטורו במעריב, דברי לשון הרע נגד יצה, פרסומים שהפכו לדפוס קבוע ולמסע נגדו.

יעקב, מראשוני היחידה לפיתוח אמצעי לחימה בצה"ל, מראשי הפיתוח של התעשיה הבטחונית והמפקד הראשון של היחידה למחקר ופיתוח (מו"פ) ואחרי שחרורו מצה"ל המדען הראשי במשרד התמ"ת, נעצר במרץ 2001 כחשוד בפרשת ריגול. הוא זוכה ממרבית העבירות שיוחסו לו, אך הורשע בעבירה של מסירת ידיעה סודית ללא סמכות ונדון לשנתיים מאסר על תנאי.

הרשעתו נסובה סביב כתיבת שני ספרים שמעולם לא יצאו לאור, אך הועברו לעיון למספר אנשים בארה"ב ובהם נכללה הידיעה הסודית. וכך גם בראיון לעיתונאי. ברם, בית המשפט קבע, כי במסירת הידיעות לא התכוון יצה לפגוע בבטחון המדינה.

לטענת רזניק וסרטל, מאז מעצרו החל כספית בפרסום ידיעות וכתבות שכללו פרסומים משמיצים, התאפיינו בהצגה חלקית של העובדות, תוך ניצול העובדה שקוראיו אינם מכירים את פרטי הרשעתו וטיבה של הידיעה הסודית ושמוטל צו איסור פרסום על חלקים נכבדים מתוך הכרעת הדין, בייחוס ליצה כוונות לפגיעה בבטחון במדינה ובהשוואתו לעבריינים שהורשעו בביעצו עבירות חמורות של בגידה וריגול.

כך, למשל, באחד הפרסומים כותב כספית: "פולארד יושב על פחות מזה. במדינה שלנו הכל אפשרי ויצה הופך עכשיו מאדם בזוי שהיה מוכן למכור את המדינה שלו כדי לקבל כבוד, לסוג של גיבור". בפרסום אחר, נכתב בתביעה, כותב עליו כספית: "בארצות הברית גורלו היה מר מגורלו של פולארד. במדינות אחרות יתכן שהיה מסיים מול כיתת יורים. רק אצלנו הוא הפך לגיבור תרבות". ועוד: "יצה הוא מסוג הנחשים שאם לא תרוצץ את ראשו הוא תמיד יחזור להכיש אותך".

בעקבות הקרנת הסרט "הסוד" על הפרשה בערוץ השני כתב כספית: "יש מדינות שבהן הוא לא היה רואה אור יום. מדינות דמוקרטיות. אפשר תמיד להיזכר בג'ונתן פולארד".