במקום כלא, סנקציות
במקום כלא, סנקציותפלאש 90

עמותת חדו"ש, לחופש דת ושוויון, הדורשת את גיוס החרדים לצה"ל יזמה בימים האחרונים חלופה לחוק טל. התוכנית הוגשה לצוות הפיקוח על חוק טל בכנסת בראשות יוחנן פלסנר. 

על פי ההצעה, תלמידי ישיבות שיסרבו להתגייס בניגוד לחוק לא יקבלו קצבאות והטבות לדיור, ולא יוכלו למלא תפקיד בגופים המקבלים תקציב מהמדינה.

עמותת חדו"ש מציעה כי תהיה מכסה שנתית של 3% ממחזור המועמדים לשירות צבאי שיקבלו דחיית שירות ויוכלו להמשיך בלימודים בישיבה.

את ההצעה חיבר סמנכ"ל חדו"ש למחקר והסברה שחר אילן. לטענתו, לאור סירוב ההנהגה החרדית להדברות לא יהיה מנוס מפתרון של אכיפת חובת השירות. אכיפה באמצעות מאסר אינה יעילה כלפי אלפי תלמידי ישיבות ולכן יש לגבש רשימה של סנקציות חליפיות.

"ההצעה תהיה בפועל חזרה למכסה שהייתה נהוגה בחצי הראשון של שנות ה-70 של המאה ה-20 והייתה שוות ערך  ל- 3% ממחזור הגיוס. מכסה זו מכילה במונחי היום קרוב ל-1500 תלמידי ישיבות בשנה. היא תספיק כדי לאפשר לאליטה רחבה מאוד של עילויים ומתמידים, אשר יבחרו על פי קריטריונים שווים לקיים אורח חיים של "תורתו אומנותו". תלמידים אלה יקבלו מימון מקופת המדינה. כדי לאפשר לצה"ל הערכות לקליטת תלמידי הישיבות, תוחל המכסה בהדרגה. כלומר תיקבע מכסה של 8% ב-2013 והיא תרד בהדרגה ל-3% עד 2016", אומר אילן.

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, עו"ד אורי רגב, אמר כי המנהיגות החרדית שיכורת כוח, "אין ספק שמה שיקבע את הצלחת החוק החדש זה הסנקציות שיתלוו אליו והנחישות של הממשלה בשימוש בהן. היה טוב אם הפתרון היה מתקבל בהידברות אבל מנהיגות הצד החרדי שיכורת כוח ולפיכך אינה פרטנר לגיבוש הסכמה".

רגב הוסיף "טובת החברה, הבטחון והכלכלה, כמו גם הדמוקרטיה ושלטון החוק, מחייבים מהלך קשה וכואב של חובת שירות לכלל האוכלוסייה, ויישומו באמצעות שילוב של תמריצים  וסנקציות. אם ראש הממשלה נתניהו ינסה שוב להשתמט מהמהלך ההכרחי הזה, הוא ישלם על כך בקלפי ובגדול".