התשתיות ברואבי
התשתיות ברואביפלאש 90

היום (ראשון) אחר הצהרים תתקיים הפגנת מתיישבים נגד חיבורו של הכביש הזמני לעיר הפלשתינית ההולכת ונבנית - רואבי, לכביש חוצה בנימין, מהלך העשוי להפוך לסכנה ביטחונית ותחבורתית עבור תושבי חבל בנימין כולו.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ראש מועצת בנימין, אבי רואה שקובע כי חיבור הכביש יהיה "משמעותי לביטחון של כולנו".

בראשית דבריו הוא מזכיר כי הקמתה של העיר רואבי נמשך למרות המחאות הרבות שליוו את ראשית הקמתה, ולמרות דברי המחאה שהשמיעו אישים מרכזיים כשרים חברי כנסת ואחרים. לדבריו המציאות בה הבנייה מתרחשת בשטח A, כלומר שטח הנתון כולו בשליטה פלשתינית מלאה, אינה מאפשרת לישראל למנוע את הקמת העיר אלא לתבוע טיפול בנקודות הקצה של הבניה, כדוגמת הטיפול בסוגיות איכות סביבה, תחבורה וסוגיות דומות.

רואה מציין כי מול כל התיישבות יהודית, בין אם ביהודה ושומרון ובין אם בשאר חלקי הארץ, לא הייתה המערכת מאפשרת את המשך הבנייה ללא הסדרת סוגיות אלה, אך ככל הנראה "לערבים מותר...", כלשונו, ואכן הבנייה בעיר נמשכת 24 שעות ביממה וניתן לצפות בה היטב מהישוב עטרת הסמוך ביותר לשטח העיר.

באשר לכביש המדובר מסביר רואה כי מדובר בהחלטת המינהל האזרחי לאשר את חיבורו של הכביש הזמני המוביל לעיר רואבי, האמורה לקלוט 25,000 תושבים בשלב הראשון, לכביש 465 החוצה את בנימין ממערב למזרח. חיבור שכזה, הוא משוכנע, יגדיל משמעותית את הסכנה הביטחונית והתעבורתית בכביש המשמש מזה שנים רבות את תושבי הישובים המבקשים לעבור מאזור ראש העין לכביש 60.

בין השאר מזכיר ומציין רואה כי כביש 465 כבר כעת, ללא תוספת העומס הצפויה, הוא כביש מסוכן, גדוש בפיתולים שגבו בין השאר גם קרבנות בנפש בשנים האחרונות.

עוד הוא מוסיף ומציין כי קיימת חלופה שהוצעה על ידי ראש המינהל הקודם, יואב (פולי) מרדכי, שהציע שהחבור בין רואבי לשאר חלקי הרש"פ יהיה דרך חיבור תת קרקעי שיעבור מתחת כביש 465 ויאפשר תנועה חופשית מעליו, אך "לצערי לא מקדמים את החלופה הזו", אומר רואה המציין כי לו היו מגדירים את החיבור הנוכחי כזמני ובמקביל מקדמים את חפירת המעבר התת קרקעי יכול היה להבין שאכן הונח זמני הוא אכן זמני, אך בהיעדר כל התקדמות באפיק הזה הוא משער שכמו בעוד מקומות רבים אחרים "אין קבוע יותר מהזמני".

במקביל להפגנה שתתקיים היום אחר הצהרים ממשיכים ראשי ההתיישבות לפעול להבהרת המצוקה והסכנה הצפויות מפתיחת הכביש לגורמים הרלוונטיים כדוגמת שר התחבורה, ועדות הכנסת, שרים נוספים ועוד.