למי שייכת הקרקע?
למי שייכת הקרקע?פלאש 90

מתנת הפרידה השניה של ביניש? הרכב שופטים בראשותה של הנשיאה בדימוס דורית ביניש, קבע הערב כי המתיישבים ביו"ש אינם יכולים לקנות זכויות בקרקע ביו"ש מכוח חזקה.

מדובר בהחלטה תקדימית אשר למעשה מנשלת את המתיישבים ביו"ש מהאפשרות להסתמך על התחיקה הירדנית,אשר מקנה מעמד בכורה לחזקה של עשר שנים בכל הנוגע להוכחת בעלות על קרקע.

נציין כי ההחלטה ניתנה בעתירתם של כמה פלסטינים מהכפר קדום ובעתירתו של מיכל לסנס, תושב הישוב קדומים, אשר נטע עצי זית בחלקה הסמוכה ליישוב. הפלסטינים טענו לבעלות על החלקה, אך ועדת העררים הצבאית החליטה להכיר בזכויותיו של לסנס על הקרקע מתוקף העובדה שעיבד אותה במשך למעלה מעשר שנים.

הפרקליטות החליטה להתנגד בבג"ץ לעמדת ועדת העררים הצבאית, עמדה אותה קיבלו שופטי בג"ץ, אשר אישרו "צו שימוש מפריע" אשר הוצא ללסנס, וקבעו כי בניגוד לפרשנות שהיתה מקובלת לחוק הירדני, לפיה די בעצם החזקה על מנת להקנות זכויות בקרקע, יש צורך להביא ראיה כלשהי אשר תצטרף לחזקה על מנת להוכיח זכויות בקרקע.

נציין כי תוצאות העתירה פוגעות בעיקר במתיישבים ביו"ש, משום שבחלק גדול מהמקרים מחזיקים הפלסטינים ברישומי טאבו על שטחים נרחבים אשר זיקתם אליהם רופפת, לעומת היהודים אשר מתקשים לרשום על שמם קרקעות ביו"ש.

יו"ר ועד מתישבי השומרון, בני קצובר, אומר הערב בתגובה לפסיקה, כי "דורית בייניש בסיום תפקידה כנשיאת בית המשפט העליון החליטה לנסות ולהנציח את מורשתה כנציגת השמאל בישראל. ביחד עם נציגי השמאל בפרקליטות המדינה יצרה בייניש הלכה חדשה הסותרת את כל פסקי הבג"צ שניתנו עד כה ומבטלת את תוקף החזקה של יהודים על קרקעות ביהודה ושומרון אך 'כמובן' משאירה בתוקף את חזקתם של ערבים אשר על פי האומדנים גזלו עד כה כשני מיליון דונם מאדמות יהודה ושומרון".

"אנו דורשים מהממשלה ליזום חקיקה דחופה אשר תבטל אפליה גסה זו בין יהודים לערבים ותמנע את הרס החקלאות היהודית בשטחי יו"ש. כמו כן אנו תובעים משר המשפטים לערוך בדק בית בפרקליטות המדינה שממשיכה לייצג את עמדותיה המדיניות של הממשלה הקודמת", הוסיף קצובר.