נשיא איראן אחמדינג'אד
נשיא איראן אחמדינג'אדרויטרס

הממשל האיראני עסוק בהצהרות לוחמניות כלפי ישראל, אבל נראה שבינתיים העם האיראני עסוק בלבטים מטרידים הרבה יותר (לפחות אותם).

השאלה שמטרידה את האיראנים בימים אלה של תחילת השנה האיראנית היא האם נכון וראוי לאכול דג זהב במהלך סעודת החג, ונראה שהדיון לא חדש עבור האיראנים ומדי שנה יש מי שמתקוממים נגד מנהג הנחת צנצנת דג זהב על שולחן החג במהלך סעודת חג הנורוז, ראש השנה האיראני.

עם זאת נראה שהבדל משמעות אחד קיים בין ימים אלה לימי עבר. בעוד בעבר היו מתנהלות מחלוקות מסוג זה בין אנשי דת כעת הדברים גלויים ברשת האינטרנט ומככבים בה בלוגרים קנאים לכל אחד מהצדדים. כך עולה מדיווח של מרכז המידע למודיעין ולטרור.

יצוין כי דג הזהב נחשב לאחד מסמלי הנורוז ומשפחות איראניות רבות נוהגות להניח על שולחן סעודת ערב החג צנצנת ובה לפחות דג-זהב אחד כסמל לחיים מאושרים. בשנים האחרונות מעורר מנהג זה ביקורת גוברת הן מטעמי זכויות בעלי חיים והן משיקולים בריאותיים.

בכיר במחלקת איכות הסביבה בעיריית טהראן טען כבר לפני שנתיים כי דגי הזהב מוחזקים בשווקים בתנאים בלתי ראויים ועלולים לגרום למחלות שונות. מרכז המידע מציין כי גם האתר "פרדא" פרסם בעבר מאמר ובו הסתייגות חד משמעית מהשימוש בדגי זהב לצרכי החג. מחבר המאמר מנה מספר סיבות נגד השימוש בדגי-זהב בסעודת החג: מקורו של המנהג בסין והוא הגיע לאיראן רק במהלך המאה העשרים; הדג עלול להעביר את חיידק הסלמונלה; מותו בטרם-עת של הדג עלול להשפיע לרעה על ילדים קטנים ואף לפגוע בבריאותם הנפשית; העברתם של הדגים למקום צר וקטן והחזקתם בתנאים בלתי-ראויים במשך ימי החג עלולה להביא למותם וגורמת לצער בעלי-חיים האסור על-פי ההלכה; ומחירו של דג-זהב הוא יקר מאוד ואינו מוצדק מבחינה כלכלית.

כאמור, המחלוקת מגיעה השנה גם לזירת הבלוגרים. מרכז המידע למודיעין מצטט את קריאתו של בלוגר איראני שלא לרכוש דגי-זהב על מנת שלא לפגוע בזכויות בעלי החיים. בפוסט שפרסם הבלוגר, נכתב כי המאבק שמנוהל במדיה החברתית כנגד השימוש בדגי-זהב בסעודת הנורוז מצליח יותר משנה לשנה.

הוא הדגיש כי אין כל קשר בין השימוש בדגי-זהב למורשת הנורוז וכי מדובר במנהג סיני, שהגיע לאיראן בראשית המאה הקודמת בעקבות תחילת ייבוא תה מסין לאיראן. "לשימוש בדגי-זהב אין שורשים היסטוריים במורשת התרבותית הזורואסטרית ואין, לפיכך, כל הצדקה להרוג 5 מיליון דגי זהב מדי שנה לקראת הנורוז. הסוחרים בדגי-זהב ו-90 אחוזים מאלה שרוכשים דגים אלה אף אינם מכירים את משמעות השימוש בהם במהלך סעודת החג, ורובם קונים אותם רק כדי שילדיהם יוכלו לשחק בהם במשך יומיים. המסחר בדגים והריגתם אינם עולים בקנה אחד עם מסורת הנורוז, שמציין את חג הטבע, ולפיכך יש להימנע מכך", כתב.

לעומתו כתב בלוגר אחר כי אין כל סיבה למנוע שימוש בדגי-זהב במהלך הנורוז. הוא דחה את הטיעונים השונים נגד המנהג וקבע כי מדובר בנוהגים "חסרי בסיס".

בהתייחסו לטענה הבריאותית ולפיה הדגים מעבירים מחלות, ציין הבלוגר, כי הסכנה הבריאותית בדגי הזהב אינה רבה יותר מזו שבבעלי חיים אחרים, כגון כלבים וחתולים. הוא אף טען כי הקריאה להרחיק את הדגים מהבתים משמשת את שונאי בעלי החיים להצדקת מאבקם נגד אחזקת חיות מחמד אחרות, ובמיוחד כלבים, בבתים.

הבלוגר אף הוסיף וציין כי המערכה נגד השימוש בדגי-זהב בנורוז הביאה לשימוש בבעלי חיים נדירים יותר בסעודת החג, כגון: סלמנדרה וצבים. יש להגביר, לדבריו, את הפיקוח על תהליך ייצור דגי הזהב ולחנך כיצד להחזיק את הדגים בתנאים הולמים יותר במקום להיאבק בשימוש בדגים בנורוז. כשם שאף אחד אינו מציע להשבית את התנועה בכבישים במהלך חופשת הנורוז כדי למנוע הריגתם של אלפי איראנים בתאונות דרכים, כך גם אין כל סיבה לאסור על שימוש בדגי-זהב בנורוז בשל העובדה, ששימוש בלתי נכון בהם מביא לעיתים למותם בטרם עת.

"מי שאינו מעוניין לקנות דגי-זהב, זכותו לעשות זאת", טען הבלוגר, "אך אין לו כל זכות לדרוש מאחרים להימנע מקניית דגים בטיעונים שונים ומשונים".