חיילים ביו"ש
חיילים ביו"שצילום: פלאש 90
קציני צה"ל ומשטרה בכירים נערכים לביצוע הפינוי הגדול המתוכנן מספר ימים אחרי תשעה באב, במידה ועד אז לא תגיע המדינה להסדר חדש עם המתיישבים ומשפחות רבות ימצאו את עצמן ללא קורת גג.
 
באמצע חודש ינואר השנה התריע קצין בכיר בפיקוד מרכז בשיחה עם כתבים מהתדרדרות ביטחונית ביהודה ושומרון אם יפונה מגרון.
 
לדבריו, צה"ל יצטרך להשקיע זמן רב בתיכנון המבצע והתמודדות איתו, להעתיק חיילים מפעילות מבצעית לצורך תרגול המבצע ומאידך חשש מפעולות "תג מחיר" שיגררו הסלמה כוללת באזור.
 
הקצין הבכיר ציין כי פינוי ישוב בסדר גודל שכזה כמו מגרון הוא חסר תקדים אך הבהיר צה"ל לא יהיה מעורב בפינוי התושבים וכי המשימה תוטל על המשטרה, הפינוי של מגרון יהיה דומה לפינויים בהתנתקות", אמר.

בג"ץ דחה אחר הצהריים את בקשת המדינה לאשר את ההסכם שהושג ולהאריך בשלוש שנים וחצי את מועד פינוי מגרון, אך נתן למדינה ארכה של 4 חודשים לפנות את המקום עד אחד באוגוסט.



נשיא בית המשפט העליון, גרוניס והשופטים נאור וג'ובראן קבעו כי בקשת המדינה אינה סבירה ודחו את הטענה כי התושבים התיישבו במגרון ברשות המדינה ובעידודה. השופטים הביעו תקווה שתושבי מגרון יתעשתו ויקבלו על עצמם בהסכמה את חובתם שלא להצטייר כפורעי חוק. "החובה לקיים פסק דין אינה עניין של בחירה. מדובר במרכיב הכרחי של שלטון החוק, שהכול כפופים לו", דברי השופטים.